V pražské taxislužbě začala cenová revoluce. Největší tuzemský dispečink AAA Radiotaxi Jiřího Kvasničky, pod nímž jezdí v Praze více než 1200 vozů, uvolnil ceny, za které mohou řidiči zákazníkům přepravu nabízet.

Zatímco horní sazbu 28 korun za kilometr stanovil magistrát, dolní si může řidič určit dle svého uvážení. Po Praze jezdil dosud zákazník, jenž zavolal na dispečink AAA, za 26,90 korun za kilometr, s nástupní sazbou třicet korun. Nyní není výjimečná cena i pod dvacet korun za kilometr.

Tímto krokem chtějí řidiči získat zpět početný zástup zákazníků, který jim v posledních letech přetáhly levnější konkurenční taxislužby. Například firma Taxi Speed Cars Praha nabízí své služby již od 17 korun za kilometr.

"Část řidičů sama přišla s tím, že chtějí jezdit za nižší sazby, a tak získat další klientelu. Zákazník si nyní při volání na dispečink může sám určit, zda chce jet co nejlevněji, a operátorka mu v jeho blízkosti vyhledá vůz s nejlevnější dostupnou sazbou," vysvětluje princip nové nabídky Kvasnička.

Řidiči, kteří se rozhodli cenu snížit, si teď musejí nechat upravit taxametr a na tabulce uvnitř vozu přepsat cenu. Oficiálně začne AAA Radiotaxi nabízet možnost různých cen od začátku května.

Pražané ušetří

Pro pražské zákazníky bude tento krok nejspíše ve znamení zásadního snížení cen. Oslovené firmy však nechtěly případné dopady příliš komentovat. "Spíše než snižováním za každou cenu by se mělo jít cestou kvalitních služeb za standardní peníze," domnívá se Radek Polák, zástupce nového taxikářského projektu Tick Tack, jenž vozí zákazníky v luxusních bílých limuzínách Audi.

Případná cenová válka mezi pražskými taxikáři sice potěší jejich cestující, kvůli ní však pravděpodobně dojde k zestárnutí vozového parku a snížení komfortu při jízdě. "S cenou si totiž mohou dovolit jít dolů pouze řidiči, kteří mají starší auta a neplatí vysoké splátky leasingu, anebo jezdí v levnějších vozech," myslí si řidič, jenž nechtěl být jmenován. S jeho názorem částečně souhlasí i Jiří Kvasnička, který za uplynulý rok zaznamenal více než desetiprocentní pokles objednávek vozů přes telefon.

"Jestliže budou chtít zákazníci jezdit jen v lidových vozech a platit co nejméně, nevidím důvod, proč jim to neumožnit," řekl Kvasnička. Trend zhoršování úrovně taxikářských flotil zasáhl v uplynulých dvou letech celou Evropu. Ačkoli byl dříve oblíbeným vozem českých taxikářů Mercedes, dnes stojí na prvních příčkách Škoda Octavia.