Celkové sumy všech reklam za únor podle Admosphere

ČSSD - 55,6 mil
ODS - 27,2 mil
Věci Veřejné - 10,2 mil
Suverenita Jany Bobošíkové - 1,8 mil
SPO - 1,1 mil
KSČM - 372 tisíc
KDU-ČSL - 59 tisíc
SZ - 1316,-
TOP 09
- 0 Kč

*průzkum vychází z ceníkových cen, skutečně vynaložená částka se může výrazně lišit

Sociální demokraté utrácejí za předvolební agitaci více než všechny ostatní strany dohromady. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který pro HN vytvořila společnost Admosphere.

 

Průzkum zmapoval veškerou stranickou reklamu, která se za celý únor objevila v tisku, na internetu nebo na venkovních plochách. „Pracujeme výlučně s transparentními ceníkovými cenami. Neaplikují se množstevní slevy nebo slevy za opakování, ani žádné další ceníkové redukce,“ popisuje metodiku průzkumu Tomáš Hynčica z Admosphere.

Díky tomu vycházejí stranám velmi vysoká čísla. U ČSSD jde například o více než 55 milionů korun, což by byla třetina rozpočtu, který si socialisté vyčlenili na celou kampaň.

„Absolutní nesmysl,“ okomentoval tuto částku šéf volební kampaně ČSSD Jaroslav Tvrdík.„Utratili jsme jen malou část toho, o čem hovoříte. Všeobecný monitoring nemůže vědět, jestli jsou slevy sezónní, množstevní, slevy na zvláštní produkty, slevy last-minute. Dostáváme slevy i výrazně vyšší než 50 procent.“ Přesnou částku, kterou socialisté v únoru utratili, Tvrdík sdělit odmítl.

Občanští demokraté budou mít náklady na únorovou kampaň vyčíslené až dnes. „Je to zřejmě v řádu milionů, ale jestli to je skutečně těch 27 milionů, to vám v tuto chvíli nejsem schopen říct,“ řekl o víkendu mluvčí ODS Martin Kupka. Podle něj se slevy, kterých je ODS schopna dosáhnout oproti ceníkovým cenám, pohybují mezi 25 a 55 procenty.

Mediální magnát Jaromír Soukup, jehož společnost Médea na kampani spolupracuje s ČSSD i s Věcmi veřejnými, tvrdí, že skutečně vynaložená suma lze odhadnout zhruba na polovinu částky odhadované průzkumem. „Také si necháváme tyto monitoringy dělat, a když se chceme dostat k reálné ceně, tak většinou dělíme dvěma.“ K ceníkovým redukcím se přidávají bonusy, které u prodejců inzertních míst dostávají jednotlivé agentury. V únoru navíc bylo možné vyjednat slevu i díky tomu, že se reklama kupovala v inzertně hluchém období.

Martin Charvát ze společnosti Konektor se ale domnívá, že přesné částky nelze odhadnout ani přibližně. „Strany mohou mít různé speciální nabídky, část těch médií mohou mít úplně zadarmo, nebo za nějakou symbolickou cenu – to se běžně stává. A týká se to i venkovní reklamy,“ řekl Charvát.

Více čtěte v pondělních HN

ctete-v-pondeli-530.gif
Související