Projekt znovuzavedení turniketů do pražského metra je podle členů Strany zelených (SZ) drahý a měl by se zrušit. Řekli to na úterní tiskové konferenci v prostorách nejvytíženější stanice pražského metra I. P. Pavlova. Podle pražské zastupitelky Petry Kolínské navíc projekt vychází z nereálných údajů o návratnosti vložených peněz. Dopravní podnik vypsal výběrové řízení na vybudování turniketů loni na podzim, vítěz by mohl být znám v červnu.

Zelení kritizují to, že projekt nemá zajištěné financování a podnik by si na něj musel půjčit. Způsob financování je součástí vyhlášeného výběrového řízení. Ekonomická návratnost je navíc podle SZ založena na nepřesných výpočtech. Kolínská tvrdí, že podnik počítá po zavedení turniketů s nárůstem tržeb o 414 milionů korun ročně.

"Kalkulace ale počítá se stoprocentním přelivem černých pasažérů mezi platící, což je nereálné. Dále vypočítává navýšení z celkových tržeb včetně předplatného jízdného," uvedla Kolínská. Dodala, že její výpočty nárůstu tržeb jsou asi poloviční.

Nové bariéry

Pe006400730065da Strany zelenc00680020004f006ede006a0020004cika a vozk v metruZelení také tvrdí, že turnikety vytvoří v metru nové bariéry pro rodiny s kočárky a vozíčkáře. "Celkem 21 stanic přitom dodnes nemá bezbariérový přístup," poznamenala Kolínská. Jak složité je cestovat metrem pro vozíčkáře, ukazovali zelení v úterý přímo ve stanici I. P. Pavlova za asistence Jiřího Holzmanna z kapely handicapovaných studentů při Jedličkově ústavu nazvané The Tap Tap.

Vybudování turniketů a jejich provoz by měl stát asi 3,5 miliardy korun. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) již dříve uvedl ve zprávě, kterou předložil magistrátu, že by chtěl začít s instalací turniketů letos. Ve všech stanicích by měly být turnikety spuštěny v roce 2012. DPP předpokládá, že se mu peníze vložené do turniketů vrátí za pět let od jejich spuštění. Ekonomickou efektivnost podle DPP prokázala studie, kterou si vedení podniku zadalo na začátku roku 2008.

Turnikety by měly být podle studie DPP u vchodů do stanic i u východů a výtahů. Budou průchozí z obou stran, směr průchodu bude možné měnit. Projekt počítá s dvoukřídlými prosklenými turnikety vysokými 170 centimetrů a širokými 60 centimetrů, případně 90 či 100 centimetrů pro cestující na vozíku a kočárky.

Společně se zřízením turniketů musí DPP vyřešit i problém návaznosti povrchové dopravy. Tedy aby lístky prodávané v systému pražské integrované dopravy mohly turnikety přečíst. Do přípravy se tak budou muset zapojit všichni dopravci, kteří provozují městské a příměstské autobusové linky, ale i České dráhy.

Pražské metro bylo s turnikety původně vybudováno, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny stroji na označování lístků.