Až 34 zvláštních škol vzdělávalo zdravé děti podle programu pro lehce mentálně postižené, na tuto speciální výuku školy pobíraly i dotace. Novinářům to v pátek sdělili zástupci České školní inspekce s tím, že těmto školám hrozí pokuta a možná i zánik.

Celkem se mělo jednat o 110 dětí, více než čtvrtina z nich byly romské. Česko je přitom dlouhodobě mezinárodně kritizováno za vysoký počet Romů v praktických, dříve zvláštních školách. Podle odhadů je jich špatně zařazeno na deset tisíc.

"Jedná se o hrubé porušení školského zákona," uvedla ředitelka inspekce Olga Hofmannová. Klasická základní škola dostává na žáka necelých 41 tisíc korun, pokud je však dítě postižené a je vzděláváno podle speciálního programu, zvyšuje se tato částka nejméně o 50 procent. Školy tak neoprávněně dostaly od státu nejméně 2,25 milionu korun.

Pochybnosti o oprávněném zařazení do speciálních tříd mají navíc inspektoři u dalších 173 žáků. Názvy konkrétních škol nechce zatím inspekce zveřejňovat, nejvíc je jich prý ze Středočeského kraje. Školy dostaly lhůtu, dokdy musejí zjištěná pochybení vysvětlit nebo napravit. Pokud tak neučiní, hrozí jim buď pokuta, nebo výmaz z rejstříku škol.

Předtím, než je dítě takto zařazeno, musí projít pedagogicko-psychologickým vyšetřením. Tato specializovaná centra jsou však často přímo napojena na speciální školy. "V řadě případů převažoval zájem školy naplnit kapacitu v rozporu s oprávněným zájmem integrace žáka do běžného proudu vzdělávání," uvedli inspektoři ve své zprávě.

Hofmannová ale zdůraznila, že co se týká péče o skutečně lehce mentálně postižené žáky, jsou tyto školy na špičkové úrovni.

Peníze na asistenty pedagogů

Učitelé podle průzkumů přeřadí v průměru třicet romských dětí ze sta do takzvaných zvláštních škol. Ty jsou ale určené pro děti s lehkým mentálním postižením a potřebám znevýhodněných romských dětí stejně většinou nevyhoví. Upozornil na to před dvěma lety i štrasburský soud poté, co osmnácti mladým Romům potvrdil, že Česko porušilo zařazením do zvláštních škol jejich práva.

Školy mohou nyní požádat například o peníze na zaplacení asistentů pedagoga. Ministerstvo už na podporu škol věnujících se znevýhodněným dětem rozdělilo 200 milionů korun z evropských fondů. Celkem bude mít na podobné podpůrné projekty 4,5 miliardy korun.

V březnu schválila vláda národní akční plán, v něm je například zmíněna i možnost, že by byl poslední ročník školky povinný. Vedle asistentů by se měl také nastavit systém, který by jasně definoval, na jaké pomůcky a podporu má dítě právo v souvislosti se stupněm jeho postižení. Akční plán obsahuje úkoly na tříletý horizont, až do roku 2012.