České dráhy nemusejí být do budoucna výhradně železničním dopravcem. Vedle vlaků chce podnik v krajích začít provozovat dotované autobusové linky, které by navazovaly na železniční spoje.

"Chceme tak našim zákazníkům nabídnout možnost dopravy s ČD k cílovému místu jejich cesty, nebo opačně možnost pravidelně, rychle a komfortně cestovat k železniční stanici a přestoupit na vlak," uvedl Joklík. Služba ponese název ČD Line.

"Návrat" do první republiky

O návrhu poprvé dráhy hovořily přibližně před rokem, kdy šéf nového odboru autobusové dopravy ČD Petr Moravec dostal od vedení drah za úkol rozpracovat koncepci. Dnes dráhy mají podrobné plány k sedmi linkám, se kterými nyní seznamují budoucí objednatele autobusové dopravy. Připravené linky mají délku od dvou do 38 kilometrů, zajišťovat by je měly autobusy s kapacitou do 25 osob. Dalších 18 linek se připravuje.

"Jsou oblasti, kde poptávka cestujících odpovídá spíš minibusu a navíc tak můžeme obsloužit i oblasti, kam koleje vůbec nevedou. Autobusy či minibusy s tarifem a všemi slevami ČD by mohly být pro místní obyvatele příjemným doplněním nabídky spojení," uvedl již dříve Moravec.

O úplnou novinku v českých zemích se ale nejedná. "I ČSD ve dvacátých a třicátých letech už měly své autobusy a významní západoevropští železniční dopravci dnes úspěšně vlastní autobusy provozují," uvedl před rokem generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Podle představ drah by linky dotovaly kraje, stejně jako to dnes činí u běžné regionální autobusové dopravy. "Projekt je koncipován jako ekonomicky reálný, avšak s nutností dotace do tržeb ze strany objednatele při zachování tarifní úrovně," sdělil Joklík.

Není jasné, kdy autobusy vyrazí na cestu

Termín zahájení provozu a umístění drážních autobusů podnik zatím nezveřejnil. Podle Moravce se dráhy setkaly s pozitivní reakcí například u zastupitelů západočeského Chodova nebo středočeské Bělé pod Bezdězem.

Autobusy v barvách drah a s logem ČD budou zřejmě jezdit i mezi Olbramovicemi a Voticemi ve středních Čechách. Samotná vozidla si dráhy zřejmě pronajmou od jiných dopravců.

České dráhy se autobusovou dopravou inspirovaly v Rakousku. "Rakouské spolkové dráhy jsou největším autobusovým dopravcem v zemi se svou dceřinou společností Postbus," vysvětlil Moravec.

Kromě ČD Line dráhy chystají, po vzoru pražského letiště, také zavedení nádražní taxislužby v Praze, Brně a Ostravě. ČD Taxi by se ve zmíněných stanicích mohlo objevit ve druhé polovině letošního roku.