Speciál: Polská tragédie

Dva ruské letouny tupolev Tu154, tedy stejný typ ty, který dnes havaroval s polským prezidentem Lechem Kaczyńskim, ještě před třemi lety používala i česká vládní letka. Protože však nebyly spolehlivé, vyřadila je z provozu.

Vládní letka donedávna sestávala kromě tupolevů i z dalších ruských letadel Jak 40 a An 24 a An 26. Po sérii poruch letadel při zahraničních cestách politiků, kvůli nimž se stroje musely vrátit, nebo nouzově přistát, pak vláda v roce 2005 rozhodla o urychlené obnově vládní letky.

Kbelské armádní dopravní letectvo, pro které se vžil název vládní letka, je vyřadilo v roce 2007 poté, co zakoupilo dvojici letounů Airbus A-319 CJ.

Klaus vyměnil tůčko za vlak

Jedním z posledních českých politiků, který se proletěl "tůčkem", byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska. Stroj se však porouchal a Klaus nakonec musel pro přesun mezi tamními městy použít vlak. Do Prahy ho přivezl záložní stroj.

Tupolev, proslulý svou poruchovostí, zradil například v červenci 2005 tehdejšího ministra zahraničí Cyrila Svobodu při letu do Latinské Ameriky. Nouzově musel přistát v západoafrické Mauretánii. Pár měsíců předtím se ministr obrany Karel Kühnl během letu do Izraele musel otočit a vrátit do Česka.

V lednu 2003 sjelo v kosovské Prištině "tůčko" s ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem z rozjezdové dráhy. Kolo letounu uvízlo v měkké zemi a letoun zůstal prudce nakloněn na pravé křídlo. Do Kuvajtu musel ministr odletět náhradním letounem.

Challengeru zase praská sklo

Poruchy se však nevyhýbají ani ostatním strojům vládní letky. V březnu 2004 challenger s prezidentem Klausem měl v Portugalsku závadu podvozku. V listopadu téhož roku stejnému stroji prasklo sklo a ministr Svoboda nedoletěl do Kataru.

Kvůli prasklému čelnímu sklu challengeru musel prezident Klaus v dubnu 2005 nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže. Naposledy loni v dubnu se musel z cesty do Itálie vracet do Prahy stroj s tehdejším ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem, protože mu při mezipřistání v Brně prasklo opět čelní sklo.

Nová letadla politici přetěžují

Politici nyní nechtějí létat téměř s ničím jiným, než s novými letadly, a nové stroje se tak přetěžují. Kvůli závadě na servořízení výškového kormidla neodletěl loni v říjnu do Bruselu premiér Jan Fischer. Otázky kolem ratifikace Lisabonské smlouvy musel projednat prostřednictvím videokonference.

Šéf vojenské letecké základny v Kbelích Josef Bejdák tehdy řekl, že dva Airbusy A-319 nalétají ročně tisíc hodin místo výrobcem doporučeného maxima 600 hodin. "Letadlo má být vytíženo, ale tohle je už opravdu moc," dodal tehdy Bejdák.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru