Na jednom ze snímků je dokonce k vidění "nemožná" hvězda. Vědci se domnívají, že se během několika statisíc let vyvine v jednu z nejzářivějších a největších hvězd naší galaxie. Už nyní má osmi až desetinásobnou hmotnost Slunce a obklopují ji mračna plynu a vesmírného prachu o hmotnosti odpovídající hmotnosti 2000 Sluncí. Tuto hmotu přitom může nově objevená hvězda ještě "nasbírat".

"Podle současného stavu našich poznatků vlastně není možné, aby se utvořila hvězda, která je větší než osm slunečních mas," komentovala objev Annie Zavagnová z astrofyzikální laboratoře ve francouzském Marseille. Dosud vědci předpokládali, že intenzita světla tak obrovských hvězd by musela zárodečný mrak rozpustit dříve, než se masa stačí nakupit. Od pozorování nové rostoucí hvězdy si vědci slibují objasnění toho, proč zmíněný teoretický předpoklad v některých případech neplatí.

Zpochybněny byly i dosavadní představy o vývoji ostatních galaxií. Astronomové totiž byli dosud přesvědčeni, že v uplynulých třech miliardách let se v nich tvořily hvězdy zhruba stejnou rychlostí. Tuto domněnku museli poopravit. "V minulosti existovalo mnoho galaxií, v nichž se odehrávaly skutečné hvězdné erupce a hvězdy tam vznikaly desetkrát až patnáctkrát rychleji než dnes v Mléčné dráze," uvedli nyní vědci na základě údajů z teleskopu.

obří hvězda vyfotografovaná Herschelovým teleskopem

Dalekohled, který je pojmenován po astronomu Friedrichu Wilhelmu Herschelovi, patří mezi nejnákladnější vědecká zařízení sestrojená v Evropě.