HN: ČSSD se v kampani zaměřuje na pár témat a s voliči komunikuje v podstatě jen před billboardy a novinovou inzerci. Je to dobrá taktika?

Oni mají jasně vytipovanou cílovou skupinu. Lidi, kteří jsou nespokojení se svým životem a mají pocit, že za to může někdo jiný. S nimi komunikují trvale už několik let. A že komunikují přes programová témata, to jsem si nevšiml.

HN: Třeba slib třináctých důchodů.

To jsou ale populistické výkřiky a nikoliv programová témata. Tady jde spíš o to, tyto voliče přesvědčit, aby přišli k volbám.

HN: Proč se ČSSD v kampani příliš nesoustředí na mladé?

Nemyslím, že to je úmyslně. Myslím, že to spíš neumí. Nevědí, jak je oslovit a jak s nimi mluvit. Mladí lidé mívají často levicový pohled na svět, velice otevřený přístup k základním svobodám. ČSSD s tím ale neumí pracovat.

HN: Která strana to umí nejlépe?

To je vidět na studentských volbách. Podle předběžných výsledků by se ČSSD nedostala ani do parlamentu. Naopak uspěla by TOP 09, která umí velmi dobře pracovat s internetem. Mladí lidé v tomto prostředí v podstatě žijí a TOP 09 tam funguje na vysoké úrovni.

U konzervativní strany vedené staršími lidmi je to zvláštní, ale zřejmě mají ve svém štábu lidi, kteří toto ovládají. ODS má zase skupinu svých dobrovolníků, kteří jim v této komunikaci pomáhají.

HN: Pomáhá, že ODS i ČSSD používají humor?

Určitě. Pokud je kampaň vedená s nadhledem a odstupem, tak to funguje velmi silně.

HN: ODS navíc třeba po pražských klubech a barech rozvěšuje svoji inzerci ve formě komiksů, ve kterých zesměšňuje konkurenci a láká k volbám. Funguje to?

Určitě, musíte to ale dělat s odstupem, být dál od politiky a z toho celého si dělat legraci. Hlavně se nesmíte brát smrtelně vážně, jako to dělá ČSSD. To je vidět na jejich klasických mítincích, kde pořád jen kdosi hřímá z pódií, a když tam přijde někdo třeba jen s legračním transparentem, tak oni na něj štvou policii. To mladé odrazuje.

Když ale někdo přijde do klubu a tam dá materiál odpovídající prostředí nebo když si jde Karel Schwarzenberg sednout do hospody a tam se baví s lidmi na jejich úrovni, je to něco jiného. Tam nehrozí, že by někdo někoho fackoval, protože se to odehrává v úplně jiném prostředí. Tohle je pak lidem, kteří celkově nemají rádi současnou politiku, daleko sympatičtější.

HN: Co vás ještě zaujalo v kampaních?

Na internetu velice dobře funguje strana Věci veřejné.

HN: A proč?

Oni mají velice šikovně zpracovanou komunikaci, na svém webu měli od začátku zapracovaný fígl, kdy si každý mohl vybírat, co chce a co nikoliv, mohl se zkrátka aktivně zapojovat. To je způsob, jak se má s tímto médiem pracovat. Dnes už nestačí vytvořit si webové stránky a doufat, že se na to někdo podívá. To už je takový standard, že to mají všichni, tím už nikoho nezaujmete.