Petr Dvořák: Od kybernetiky až k řízení největší české televizní stanice

Kybernetik s MBA
Petr Dvořák (45) vystudoval technickou kybernetiku na ČVUT. Na University of Chicago v USA získal titul MBA. Po roce 1989 založil agenturu B.I.G., která dosud vyrábí výroční zprávy například pro PPF či ČEZ. V roce 1999 nastoupil do skupiny PPF, kde řídil rozvoj Expandia Banky.

Vystřídal Železného
Když v roce 2002 vstoupila do TV Nova PPF, bylo jen otázkou času, kdy místo ředitele opustí Vladimír Železný. PPF nakonec v květnu roku 2003 vyslala do Novy právě Dvořáka. Když pak v prosinci 2004 PPF Novu prodala skupině CME, Dvořák na ředitelském postu zůstal.

Dcery a Brumla Boys
Dvořák jí rád suši, jezdí na snowboardu a hraje na kytaru v rockové skupině Brumla Boys. Nejraději má Prahu, Barcelonu a New York. Z prvního manželství má dvě dcery, se svou současnou partnerkou má rovněž dvě dcery.

Ve vedení nejsledovanější české televizní stanice dochází k zemětřesení. Velkou reorganizaci firmy doprovází propouštění a personální změny proběhnou i na nejvyšších manažerských pozicích.

Ke konci června odchází z TV Nova výkonný ředitel Milan Cimirot a podle informací HN zřejmě skončí i generální ředitel Petr Dvořák, který má zůstat už jen ve funkci viceprezidenta pro televizní vysílání v mateřské společnosti CME. Na jeho místo v čele TV Nova se má podle ingformací HN posunout dosavadní ředitelka marketingu Miloslava Nováková. Termín Dvořákova odchodu však zatím nebyl přesně stanoven.

V televizi Nova přitom v posledních týdnech probíhá masivní reorganizace. Hnacím motorem těchto změn však nejsou klíčoví manažeři TV Nova, ale především spolupracovníci prezidenta mateřské společnosti CME Adriana Sarbua, který svůj hlavní stan rozbil v Praze, aby měl nejdůležitější televizní stanici z portfolia CME pod dohledem. "Všechny změny řídí Rumuni, lidé jsou vystresovaní a všichni se bojí mluvit," uvedl pod podmínkou anonymity zdroj HN.

Nová smlouva pro Dvořáka

Další lidé, i někteří z těch, kteří v uplynulých dnech z Novy museli odejít, se o dění v nejsledovanější české televizní stanici odmítli bavit. Podle již dříve zveřejněných informací přišel o místo šéfredaktor publicistiky Stanislav Brunclík i šéfredaktor zpravodajství Petr Mrzena. Oficiálním důvodem je reorganizace zpravodajství, do něhož Nova začleňuje ztrátovou tiskovou agenturu Mediafax, kterou loni od jejího majitele Sarbua koupila za jedno euro.

K chystaným změnám ve vedení TV Nova se Dvořák odmítl vyjádřit. "To nemohu komentovat," řekl v krátkém telefonickém rozhovoru pro HN. Miloslava Nováková ve čtvrtek svůj mobilní telefon celý den nezvedala a sdílnější nebyla ani tisková mluvčí Novy Michaela Fričová. "Personální změny v managementu televize jsme už komunikovali. Další případné změny budeme komentovat v okamžiku, až se stanou," napsala v textové zprávě.

Dvořák počátkem května podepsal novou "viceprezidentskou" pracovní smlouvu, která mu zajišťuje příjem převyšující čtrnáct milionů korun ročně. Dalších zhruba deset milionů korun si může vydělat na bonusech.

Stále nižší zisky

Nova se stejně jako celý televizní trh potýká s propadem reklamy. Loni objem reklamy ve srovnání s rokem 2008 klesl zhruba o pětinu. Letos se přitom podle očekávání Adriana Sarbua situace zlepší jen nepatrně. "Střední a východní Evropa se postupně zotaví z krize v první polovině roku 2010 a ve druhé polovině se opět očekává jednociferný růst výdajů na televizní reklamu. S pokračujícím oživením trhů přeměníme své vedoucí postavení v oblasti sledovanosti ve vyšší výnosy a provozní marže," prohlásil Sarbu, když nedávno informoval o výsledcích podniku za první letošní čtvrtletí.

Televizní kanály Nova, Nova Cinema, Nova Sport a česká verze MTV zaznamenaly v prvním čtvrtletí čisté výnosy 54,3 milionu dolarů, což po přepočtu na koruny vychází na více než jednu miliardu. Za stejné období přitom loni vynesly 55,5 milionu dolarů. Zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) v prvním čtvrtletí klesl v meziročním srovnání o 3,1 milionu dolarů na 22,2 milionu (asi 430 milionů korun).

Za celý loňský rok Nova vykázala provozní zisk ve výši 99,8 milionu dolarů (asi dvě miliardy korun), což je pětkrát tolik, než vykázala druhá nejúspěšnější země, kde působí CME: Rumunsko. Meziročně však provozní zisk Novy klesl o čtyřicet procent, když v roce 2008 dosáhl výše 167,5 milionu dolarů. Přesto je Nova pro CME klíčovým podnikem, neboť druhá nejúspěšnější dcera v Rumunsku například v prvním čtvrtletí vydělala před zdaněním, úroky a odpisy zhruba 4,5 milionu dolarů.

Nova si na českém televizním trhu stále udržuje i solidní sledovanost. Loni byl průměrný podíl na sledovanosti v hlavním vysílacím čase TV Nova a Nova Cinema v cílové skupině 15 až 54 let 48,85 procenta diváků, ze celý den pak 43,65 procenta. V prvním letošním čtvrtletí podíl TV Nova a Nova Cinema dostal na 37,79 procenta za celý den a 46,04 procenta v hlavním vysílacím čase mez 19. až 23. hodinou.

O chystané proměně Novy hovořil Sarbu v nedávném rozhovoru pro HN. "Klasická televizní stanice přežije a poroste. Bude ale jiná. Nova za pět let, to budou hlavně zprávy a non-fiction entertainment, reality show, seriály, ale už ne tolik filmů. Ty budou na jiných kanálech, jako je Nova Cinema. Bude to prostě aktuální zábava, zprávy, a něco jako dneska Ulice," uvedl prezident CME.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru