Ministerstvo dopravy dnes vyzvalo statkářku Ludmilu Havránkovou, aby navrhla nový termín podpisu smlouvy o pozemcích pro dálnici D11. Po jednání vlády to řekl ministr Gustav Slamečka. Podle předsedy vlády v demisi Jana Fischera má Havránková ještě šanci na dohodu, ačkoliv zároveň platí vládní rozhodnutí o vyvlastnění pozemků.

Havránková měla se svou sestrou Jaroslavou Štrosovou podepsat smlouvy minulý týden ve čtvrtek. K podpisu se ale nedostavila s omluvou, že má zdravotní potíže. Čtvrtek byl přitom vládou určený poslední termín pro podepsání dohody. Vláda již před několika týdny rozhodla, že pokud smlouva nebude podepsána v termínu, pozemky vyvlastní.

Fischer a Slamečka se dnes shodli, že rozhodnutí o vyvlastnění platí. Jak ale dodal ministr dopravy, vzhledem ke zdravotním potížím statkářky "má celá situace lidský rozměr", ministerstvo proto kroky vedoucí k vyvlastnění nepodnikne "hned zítra". "Je šance, že se ještě paní Havránková ozve," uvedl premiér.

Spor o pozemky se řeší už 16 let, dálnice kvůli tomu končí tři kilometry před Hradcem Králové. Na smlouvách se všechny strany shodly a parafovaly je, Havránková je však nemohla podle advokáta Pavla Černohouse ze zdravotních důvodů podepsat, ačkoliv stát byl ochoten vyslat své úředníky do místa bydliště statkářky.

Pozemky pro J&T

Zda vůbec poslední tříkilometrový úsek dálnice D11 vznikne a jakou bude mít včetně křižovatek podobu, není přitom důležité jen pro řidiče, ale i pro společnosti, které v místě skoupily pozemky. Podle časopisu Respekt stojí vedle sebe u Hradce dva tábory.

Současné plány počítají s vybudováním sjezdu blíže k pozemkům firmy Endeta, kterou údajně ovládá skupina J&T. Původně měly sjezdy být posunuty blíže plochám spadajícím pod společnost Unimex.

Změnu prosadila vloni vláda. Hledala totiž způsob, jak se s farmářkou Havránkovou co nejefektivněji vyrovnat. A kvůli posunutí sjezdů od ní nepotřebuje už šest, ale jen tři hektary pozemků.

Zatímco nové řešení hraje do karet vládě a J&T, město Hradec Králové a Unimex by se raději vrátily zpět k původní variantě. Hradec totiž křižovatky zakomponoval do plánů na obchvat města, které bude muset nyní měnit.

Pozemky u sjezdů mají dlouhodobě velkou hodnotu. Firmy je mohou pronajmout obchodním řetězcům, které na místě vybudují velkosklady, z nichž bude moci zboží putovat jak do Prahy, tak do Polska, kam D11 povede.

Dohody o prodeji pozemků se rodí už 16 let. Naposledy obě spolumajitelky nesouhlasily protože k pozemkům, které měla dostat Jaroslava Štrosová nevede přístupová cesta. Její sestra zase neměla záruku, že pozemky, které dostane do pronájmu, stát skutečně zaručí.
Havránková za své tři hektary na trase D11 dostane od státu jiné tři hektary a dalších 130 hektarů pozemků do pronájmu. Štrosová by za pozemek měla dostat parcelu v o něco menší výměře a k tomu doplatek podle znaleckého posudku ve výši 40 600 korun.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková odhadla, že v případě podepsání dohody by bylo možné zprovoznění úseku D11 před Hradcem Králové na jaře 2012.
Související