Pondělní havárii osobního vlaku v Ústí nad Labem zřejmě částečně zavinil strojvedoucí. Vyplývá to z pondělního zkoumání údajů ze staničního zabezpečovače, které potvrdily, že návěstidlo nařizovalo rychlost maximálně 50 kilometrů v hodině. ČTK o výsledcích vyšetřování informoval Jan Kučera z Drážní inspekce. Strojvedoucí byl do poslední chvíle v pořádku a vlak ovládal. Definitivní příčinu nehody ale určí komisaři až po prohlídce havarovaného vozu 12. července.

"Zatím jsme analyzovali jen údaje ze staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11, které potvrdily, že návěstidlo signalizovalo jízdu do odbočky a rychlost 50 kilometrů za hodinu," řekl dnes ČTK Kučera. Známé jsou už i předběžné údaje z tachografu vlaku - lokomotiva do betonové zídky podle nich narazila v rychlosti 108 kilometrů v hodině, přičemž před výhybkou jel vlak 117 kilometrů za hodinu, pak na poslední chvíli zapnul rychlobrzdu.

Strojvedoucí byl zřejmě do poslední chvíle v pořádku, což potvrdila i policejní pitva. "Do poslední chvíle mačkal 'živák', dokonce víc než by musel," řekl Kučera. "Živák" se přezdívá tlačítku, které musí strojvedoucí neustále mačkat, pokud nemá na návěstidle zelenou. Kontroluje se tím, zda je při vědomí. Kdyby mačkat přestal, vlak po chvíli začne sám brzdit.

Tahle informace je pro vyšetřovatele cenná i z jiného důvodu. Naznačuje totiž, že strojvedoucí do poslední chvíle nepředpokládal žádné nebezpečí, ale také že věděl o tom, že nemá zelenou. "Dalo by se to z toho vyvodit," řekl Kučera. Jedinou věcí, která by ze zemřelého devětapadesátiletého strojvůdce vinu sejmula, může být komisionální prohlídka. Uskuteční se až 12. července a zkoumat se při ní budou brzdy havarované soupravy. Pak by mohli inspektoři příčinu nehody definitivně určit.

Jednotky typu CityElefant mají hned několik nezávislých brzdových systémů, včetně vysoce účinné kolejnicové brzdy. Havarovaný vlak byl vyroben v roce 2001 a přestože byl pátý nejstarší svého typu, technická závada je podle expertů oslovených ČTK nepravděpodobná. Nasvědčuje tomu i to, že po aktivování rychlobrzdy vlak během chvilky asi o deset kilometrů zpomalil.

Návěstidal v Ústí nad Labem jsou nepřehledná

Osobní vlak z Prahy do Ústí nad Labem havaroval na vjezdu do cílové stanice v pondělí odpoledne. Vykolejil na jedné z prvních výhybek, které jsou konstruovány právě jen na rychlost 50 kilometrů v hodině. Pak se souprava naklonila doleva, smetla závory i dva trolejové sloupy a první vůz se doslova rozpáral o betonovou zídku. V troskách zahynul strojvedoucí, osm lidí muselo být hospitalizováno. V ústecké nemocnici už zůstává jen jeden těžce zraněný.

Po nehodě se na odborných diskusních fórech vyjádřilo několik strojvedoucích, kteří označili novu soustavu návěstidel v Ústí nad Labem za nepřehlednou, což mohlo mít také svůj podíl. Podle nich svítí na návěstidlech výstražné signály velmi často a bezdůvodně, což pozornost strojvedoucích otupuje.

Související