Báňský úřad zakázal další ražbu tunelu Blanka, dokud nebude zpracován nový geologický průzkum a přepracování dokumentace ke stavbě. ČTK to řekl ředitel báňsko-technické sekce úřadu Dušan Havel. Úřad tak reagoval na propad tunelu, po kterém v noci na úterý vznikl v Praze 6 kráter. Primátor Pavel Bém (ODS) podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení podala také Praha.

Podle Havla není možné, aby se propad tunelu opakoval. Proto úřad nařídil nový geologický průzkum a přepracování provozní dokumentace, která podle Havla zahrnuje technologický postup a projektovou dokumentaci. Teprve poté by mohl úřad ražbu znovu povolit. Jak dlouho bude přepracování trvat, Havel neuvedl. Nedokázali to odhadnout ani zástupci Metrostavu.

Případ šetří obvodní báňský úřad v Kladně. "Předběžné výsledky šetření by mohly být do dvou měsíců," uvedl Havel. Na šetření může navázat případně správní řízení o udělení pokuty. Podle Havla ale obnovení ražby není závislé na výsledku vyšetřování a správního řízení.

Bém: Podám trestní oznámení

Úterní případ již začala šetřit policie. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) navíc oznámil, že podá trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení. Chce podat oznámení i na fyzickou osobu.

"Praha a já osobně podáme trestní oznámení pro podezření z veřejného ohrožení. Zadal jsem už právníkům, aby zpracovali žalobní petit," sdělil HN primátor. Po firmě Metrostav, která tunel staví, bude navíc požadovat sankce kvůli nedodržení technologických postupů.

Podle geodeta Františka Beneše nelze závaly při ražbě tunelů zvláště v Praze zcela vyloučit, ale jen omezit častým měřením poklesu půdy, pomalejší ražbou a použitím kvalitnější technologie, odpovídající lépe složitosti území. Podzemí hlavního města je podle něj silně podtunelované.

Bém také pověřil své právníky, aby začali připravovat potřebné kroky na možné vypovězení smlouvy s Metrostavem. "Jsem mimořádně rozezlen a děkuji Bohu, že se nikomu nic nestalo," dodal k nehodě primátor.

Zastaví se ražba úplně?

Primátor podle serveru Lidovky.cz rovněž souhlasí se starostou šesté pražské části Tomášem Chalupou (ODS), který požaduje úplné zastavení stavby tunelu, pokud by ohrožovala bezpečnost lidí.

Metrostav již oznámil, že ražba tunelu bude na několik týdnů zastavena. Podle mluvčího Františka Poláka pracovníci v současné době propad půdy zajišťují betonovou plombou. Poté bude třeba počkat na vyšetřování báňského úřadu, které bude podle Poláka trvat asi několik týdnů. "Dokud nebudou známy příčiny sesuvu, nedá se očekávat obnovení ražby," dodal Polák.

Podle Poláka už bylo na místo navezeno asi 400 metrů krychlových betonu, práce na zajištění budou trvat ještě asi jeden nebo dva dny. V místě je stále snížena rychlost projíždějících tramvají. "Místo geodeticky i geotechnicky monitorujeme," uvedl Polák.

Tunel se propadl v noci na úterý. Kráter o rozměrech 20 krát 35 metrů vznikl za budovou ministerstva kultury, mezi ulicemi U brusnice, Milady Horákové a Jelení. Případ už vyšetřuje policie, která přitom bude spolupracovat s Českým báňským úřadem. Nejde však o první podobný případ spojený s budováním tunelu Blanka - v květnu a říjnu 2008 se propadla půda ve Stromovce.

Podle webových stránek tunelu Blanka, jehož celková délka je 5,5 kilometru, zbývá v severním tunelu úseku Brusnice prorazit ještě asi 68 metrů, v jižním tunelu stejného úseku pak asi 178 metrů. Zbývající část bude podle Poláka vedena pod pozemky, které nejsou veřejně přístupné a kde není zástavba, takže by neměli být ohroženi lidé ani budovy.

Úsek v okolí Brusnice je podle Poláka posledním místem, kde se ještě razí. Ostatní části už byly proraženy, je potřeba v nich ještě dodělat obezdívky, instalovat technologie a vzduchotechniku.

Například na Letné se nyní podle Poláka buduje prostor pro vzduchotechnické objekty. Část tunelu mezi Prašným mostem a Špejcharem bude hotova na začátku září. Poté zbývá vystavět také Trojský most, který propojí Holešovice s Trojou.


Tunelový komplex Blanka, který se začal stavět v roce 2007, bude největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v Česku a také nejdelším městským tunelem v Evropě. Má být součástí severozápadní části městského okruhu. Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.