Člověk má pocit, že se blíží nějaké futuristické kosmické základně na Marsu. Nově otevřená kruhová budova nádraží ve východofrancouzské obci Bellegarde severně od Besanconu kombinuje moderní stavební technologie i nejnovější poznatky o klimatu. Je to příklad, jak by měly vypadat stanice rychlovlaků TGV budoucnosti.

„Tato stanice je prototypem budoucích nádraží, jak si je představujeme,“ řekla francouzskému listu Le Monde Sophie Boissardová, která má ve státních železnicích SNCF na starosti rozvoj důležitých železničních uzlů.

Design budovy v podhůří francouzských Alp působí přesvědčivě. Centrální dispozice se odvíjí od logiky místa, nalézáte se prostě na křižovatce, odkud se můžete vydat libovolným směrem.

Vizualizace nového nádražíModerní návrh čerpá inspiraci od arabské architektury, s jejími pravidelnými obrysy mešit, ale třeba i od moderního terminálu pařížského letiště Charlese de Gaulla, který proslavila na obalu své desky úspěšná irská kapela U2.

Co vnímáte na první pohled, platí i při bližším ohledání. Stanice je ultramoderní i svými technologiemi. Čerpá energii ze solárních panelů i geotermální energie.

V příštích deseti letech chce společnost SNCF podobným způsobem přetvořit sto dalších nádraží po celé Francii. Na tento účel plánuje investovat částku sedm miliard eur. Hlavním cílem je přitom zatěžovat co nejméně životní prostředí.

„Snažíme se vytvořit cestujícím co nepřijatelnější komfort a současně neškodit přírodě,“ řekl britskému listi Guardian Etienne Tricaud, ze společnosti Arep, jednoho ze subdodavetelů zajímavé stavby.