Policie dnes předala státnímu zástupci návrh obžaloby deseti lidí, kteří jsou podle ní odpovědní za neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, kde před dvěma roky narazil vlak do ocelové konstrukce silničního mostu, jež se krátce předtím zřítila na trať. "Podle návrhu obžaloby jsou podezřelí ze spáchání trestného činu obecného ohrožení a hrozí jim tři až deset let vězení," řekl vedoucí vyšetřovacího týmu Jiří Jícha.

"Jde o skupinu lidí jak z vedoucích funkcí, tak i řadové zaměstnance, kteří na stavbě pracovali," řekl Jícha s tím, že počet obviněných je už konečný. Státní zástupce Aleš Kopal se nyní bude seznamovat se spisem, který má i s přílohami více než 15.000 stran. Přepokládá, že do měsíce podá obžalobu. Tragickou nehodou se pak bude zabývat Okresní soud v Novém Jičíně.


Nehoda vlaku si tehdy vyžádala osm mrtvých, 95 zraněných a způsobila škodu přesahující 177 milionů korun. Podle Jíchy byla příčinou tragédie nepochopitelná souhra mnoha zanedbání a nedostatků, které jsou podle něj při stavbě mostů v ČR zcela neobvyklé. Vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu. Jícha řekl, že strojvedoucí neměl žádnou možnost nehodě zabránit.

Obvinění si vyslechli tři pracovníci generálního dodavatele stavby společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět zaměstnanců subdodavatele firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.

Právní zástupce obviněných pracovníků společnosti Bögl & Krýsl Radek Ondruš dnes ve vyjádření uvedl, že s ukončením vyšetřování firma zásadně nesouhlasí a pokládá jej za předčasné. "Vyšetřování se zabývalo pouze některými verzemi a nedostatečně objasnilo podíl všech osob, které mohly mít na nehodě podíl," uvedl Ondruš. Poukazuje například na skutečnost, že na trati během stavby mostu nebyla na železnici omezena rychlost či na fakt, že vlak neměl v úplném pořádku brzdy.

Jícha tyto námitky odmítá. "Vyšetřování nepotvrdilo, že by nehodu zavinil někdo další. Vyšetřování policie ani Drážní inspekce nenalezlo žádný předpis, který by provozovateli dráhy stanovil povinnost snížit rychlost v místě rekonstrukce mostu," řekl. Dodal, že ani ne zcela funkční brzdy na nehodu a její tragické následky vliv neměly. "Zjistila se určitá závada na brzdách jedné nápravy posledního vagonu. Pokud by brzda byla funkční nárazovou rychlost by to snížilo nepatrně jen o 2,3 kilometru v hodině. S příčinou nehody to vůbec nesouvisí," tvrdí Jícha.

Vlak EuroCity Comenius jedoucí z Krakova do Prahy narazil 8. srpna 2008 do ocelové konstrukce silničního mostu, která se krátce předtím zřítila na trať. Na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Při nehodě bylo také zraněno 95 lidí, z toho 13 těžce.

Související