Praha skončila v letošním globálním žebříčku kvality života až na 70. místě: lépe než Budapešť nebo Lublaň, ale daleko za Vídní, Helsinkami nebo Londýnem. České hlavní město je na jedné straně hitem pro turisty, ale na druhé straně trochu nudným místem - skanzenem, který není pro život nijak zvlášť zajímavý. Jak by se to dalo změnit?

Korupce

Příští primátor by měl magistrát zbavit pověsti místa spojeného s korupcí. Žádnou pražskou kauzu se sice nepodařilo plně prokázat nebo potrestat, ale krajně podezřelých případů existuje v Praze celá řada. Sami lidé z ODS, která v Praze vládla 19 let, připouštějí, že dění kolem Opencard nebo kolem smíchovského starosty Milana Jančíka stojí stranu spoustu politických bodů.

Doprava

V hlavním městě je kritická dopravní situace, hlavně kvůli mnohaletému zdržení při stavbě vnitřního a vnějšího městského okruhu. Věcí budoucího primátora je ale hlavně vnitřní okruh, jehož součástí je třeba tunel Blanka, který se začátkem července už potřetí propadl. Tunel Blanka, který má ulevit dopravě v centru, se bude kvůli novým potížím stavět nejméně do roku 2013.

Metro

Praha chce za nové stanice a trasy metra výhledově utratit až 60 miliard korun. Stále je ale nejisté, kdy povede metro až na letiště, jak je v moderních metropolích obvyklé. Nové vedení města bude muset také rozhodnout o tom, jak ve stavbě metra dál pokračovat, a najít na metro, které je pro dopravu prioritou, peníze. Pak by mohla odstartovat i stavba dlouho plánované nové trasy D.

Mýto

Praha má připraven ambiciózní plán zavedení mýtného systému. Vznikne zřejmě za pět let a měl by stát necelou miliardu korun. Odhadované výnosy jsou pak 1,8 miliardy ročně. Pomyslná vstupenka do centra města má stát mezi 50 a 120 korunami. Praha už má k mýtnému vypracované studie, vybírat by se mělo satelitní technologií.

Turisté

Karlův most a Staroměstské náměstí jsou lákadlem pro turisty z celého světa, Praha je mezi post-komunistickými městy hitem, ale přesto lze celou řadu věcí zlepšit. Lidé, které živí cestovní ruch, si roky stěžují, že chybějí ukazatele a orientační tabule v cizích jazycích. A také na to, že v centru města řádí kapsáři. Městská policie s nimi bojuje zatím velmi neúspěšně. Městu také chybí vize, jak nabídnout víc než skanzen v historickém centru.

Taxikáři

Jednou z častých informací, které se o českém hlavním městě objevují v turistických průvodcích, je varování před nepoctivými taxikáři. To bude muset nový primátor změnit. Magistrát vede spory s firmami, které si za kilometr účtují 90 korun, přestože jeho vyhláška stanovuje maximální částku 28 korun. Špatná je i situace na letišti, kde mezi sebou taxikářské firmy bojují. Procento nepoctivců se ale daří Praze snižovat.

Hluk

Přestože se současné vedení magistrátu pouští do "zelených" kampaní, lidé se v centru marně potýkají s neúnosným hlukem. Radnice hluk zatím vyřešila jen nešikovným snížením rychlosti v centru, kterým zase rozlítila řidiče. Má ale rozsáhlou studii, která počítá například s budováním protihlukových stěn nebo výměnou pražských kostek za asfalt.

Územní plán

I primátor Pavel Bém přiznal, že Praha je pod velkým tlakem developerů, jejichž zájmy jsou mnohdy v rozporu se zájmy obyvatel. Stavbaři čekají na to, zda a jak přestavějí Masarykovo nádraží či další obdobné plochy na Smíchově či Žižkově. Praha má mít také nové mrakodrapy na Pankráci, které vadí organizaci kulturního dědictví UNESCO. Ekologové se také obávají zastavění přírodních lokalit, jako jsou například Dívčí hrady.

Kriminalita

Policie sice tento týden oznámila, že kriminalita v Praze klesla v prvním pololetí o 11 procent, ale jen letos se tam vykradlo nebo ukradlo přes 10 tisíc aut, což je přes 45 nahlášených trestných činů denně jen v této oblasti. Počet vloupání narostl o deset procent. Město proti tomu může bojovat kamerovým systémem či posílením týmů městské policie.

Kultura

Hlavní město nyní na část divadel přispívá, jiným platí provoz zcela. Před časem divadla prošla auditem. Praha pak oznámila, že mají šetřit a nasazovat výnosnější program. Divadelníci vyšli v Praze už dvakrát do ulic. Vadí jim, že se na místo umění musejí soustředit na vydělávání peněz. Praha potřebuje nový kulturní impulz, což se týká i architektury, hodně by pomohlo, pokud by se podařilo vzkřísit projekt Kaplického Chobotnice.