Český trh s E 85

70
čerpacích stanic

v Česku už nabízí E 85 - palivo s 85 % lihu a 15 % benzinu. Jde o pouhá 2 % z celkového počtu tuzemských pump, ale i tak nabídka E 85 převyšuje poptávku.

 

66,4
tisíc litrů E 85

se loni prodalo v Česku - první rok, kdy byl k mání u veřejných pump. Pro srovnání - spotřeba klasických benzinů (včetně povinného 3,5% obsahu bioethanolu) byla 2,6 miliardy litrů. Významnější je podíl u nafty - směsné nafty se 30 % náhražky z řepkového oleje se loni převážně do nákladních vozů prodalo 27,8 milionu litrů proti 4,8 miliardy litrů klasické nafty.

 

27
korun za litr

přibližně tolik stojí dnes u pump E 85. Klasický Natural 95 je zhruba o pět korun dražší.

Přibývají místa k tankování, litr vyjde o pět korun laciněji než klasický benzin - biopalivo E 85 přesto v Česku neprorazilo. Lihovary, které mix 85 procent lihu a 15 procent benzinu chrlí po tisících hektolitrů, polovinu produkce hned vyvážejí. V Česku chybí vozy, do kterých lze líh jako alternativní náhražku benzinu tankovat.

E 85 od tuzemských výrobců mizí ve velkém z čerpacích stanic v zemích, jako je Švédsko nebo i sousední Německo. V Česku pumpaři zatím prodávají spíš jen několika málo odvážlivcům, kteří si lacinější E 85 ředí s klasickým naturalem a někdy tak riskují poškození motoru svých starších vozů.

"Prodej mírně roste, ale nejde o žádné významné objemy," komentuje situaci Lenka Svobodová, mluvčí státního distributora paliv firmy Čepro, která nabízí E 85 v Českých Budějovicích, Ostravě a v Praze. Konkrétní čísla prý raději nebude Čepro ani zveřejňovat. "My jsme za měsíc prodali sotva tisíc litrů. Lidé si spíš jen berou prospekt. Chtělo by to nějak zlomit jejich nedůvěru," přidává se vedoucí pumpy Čerchovka v Klenčí na Domažlicku Jana Tulačková.

E 85 je na trhu už několik let, jeho výrobu i cenu u pump ale výrazně prodražoval právě podíl biosložky. Samotný líh je totiž dražší než benzin. Ale od letoška už stát nevybírá z podílu biosložky spotřební daň a lihovary tak při prodeji přestaly prodělávat. Palivo lze dnes natankovat u 70 pump v Česku, litr stojí kolem 27 korun. Klasický Natural 95 je přitom aktuálně zhruba o pět korun dražší. Jeho cenovou nevýhodu ale zčásti kompenzuje fakt, že spotřeba lihového paliva je na stejný počet ujetých kilometrů o něco vyšší.

Stát přitom bez ohledu na kritiky zavádění biopaliv tuhle alternativu podporuje víc a víc a vytváří i výhodné podmínky pro výrobce. "Jsme pod tlakem Bruselu. Řidiči ale biopaliva ocení jen tehdy, když budou výhodnější pro jejich vlastní kapsu a případně výkon motoru," říká anonymně zástupce jedné z velkých pumpařských sítí.

Celý trh s E 85 se tak podle lidí z branže dostal do začarovaného kruhu. "Palivo je k dispozici, výrobci a pumpy také, cena je příznivá. Chybí ale vozový park," říká šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Například Škoda Auto za letošní první půlrok vyrobila 158 aut Octavia Multifuel na použití s palivem E 85, ale všechna putovala do Švédska. "U nás o tahle auta zájem není," uvedl mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

To je ale pravda jen zčásti. Nové vozy s motorem na spalování paliva s vysokým obsahem lihu jsou zhruba jen o deset tisíc korun dražší. Nabízí je u nás výrobci jako Volvo, Saab, Ford i další. "Za rok prodáme tak dvacet až třicet vozů na E 85," říká mluvčí českého zastoupení Fordu Martin Linhart.

Jenže nové vozy si kupují za účelem propagace spíš jen výrobci a prodejci E 85. Třeba dobrovický lihovar Agroethanol TTD. Předloni vybudoval v očekávání velkého zájmu o E 85 výrobní kapacitu až jednoho milionu hektolitrů ročně. "Téměř ji naplníme. Ale jen díky exportu, který tvoří polovinu naší výroby," reaguje šéf mateřské společnosti Cukrovary a lihovary TTD Oldřich Reinbergr.

Druhý český výrobce, trmický lihovar firmy PLP, má stejnou kapacitu. "Česko se připojilo k závazku, že do roku 2020 nahradí 10 procent ropných paliv z alternativních zdrojů. To nejde splnit bez většího rozšíření pohonných hmot, jako je E 85," tvrdí šéf PLP Pavel Nohava.



Poptávka je slabá - biopalivo E 85 je k mání u 70 českých čerpacích stanic. Pro pumpaře je ale jeho odbyt zklamáním. foto: čtk