Kvůli nečekaně velkému zájmu o český pavilon na výstavě Expo 2010 začíná mít generální komisař expozice Pavel Stehlík obavy o to, zda nápor lidí pavilon vydrží i další tři měsíce do konce výstavy. Světová výstava v Šanghaji se 1. srpna přehoupne do druhé půlky.

Češi počítali s tím, že pavilon zvládne během půl roku pojmout asi tři miliony lidí. Jenže tolik do něj zavítalo už v prvních třech měsících, v těchto dnech přivítal český stánek již zájemce s pořadovým číslem 4 000 000. Exponáty tak čekají opravy a repase, aby vydržely až do konce výstavy v říjnu.

"Já mám velkou obavu o to, co vydrží expozice, protože řada exponátů je interaktivních. My jsme plánovali, že musejí vydržet interakci tří milionů návštěvníků do konce října. Jenže ono už to tři miliony jsou nyní," řekl Stehlík ze Šanghaje v telefonickém rozhovoru pro ČTK. "Budeme muset inovovat, repasovat," dodal s ohledem na celkovou nově předpokládanou návštěvnost kolem sedmi milionů lidí.

Technické potíže začaly trápit i zázemí pavilonu, uvedl Stehlík. Ventilaci a klimatizaci zanáší velmi rychle mastnota, která je v horkém a vlhkém šanghajském ovzduší. V této části Číny budou teploty šplhající až ke 39 stupňům Celsia navíc panovat další dva měsíce. "Tohle je velká výzva jak pro nás, tak návštěvníky," konstatoval Stehlík.

Česká expozice patří na světové výstavě v Číně v konkurenci více než dvou stovek vystavovatelů k velmi navštěvovaným. Mezi její hlavní taháky patří reliéfy zpod sochy Jana Nepomuckého, které byly přivezeny jako symbol štěstí z pražského Karlova mostu. Číňany lákají ale i jiné exponáty, jako je kaleidoskop představující české divy, letadélko ukazující krásy ČR či obří zlatá slza, která je součástí instalace na vytváření parfémů na základě emocí návštěvníka. Na expozici dále navazuje každou chvíli se měnící doprovodný kulturní program, který tak českou prezentaci rámuje.

Pavilon možná zůstane v Číně

Pozornost věnují českému pavilonu a jeho Plodům civilizace čínská média. Podle Stehlíka by mediální prostor Česko stál odhadem 65 milionů korun, pokud by si ho stát měl sám zaplatit pro reklamu. Je to dobré pro marketing země, podotkl.

Pavilon bude zemi možná propagovat i po skončení světové výstavy, protože o něj projevilo vážný zájem čínské město Chu-čou. Vedení města, které má asi 2,8 milionu obyvatel, by objekt chtělo umístit do nově budované městské zóny u jezera. Chu-čou hodlá uhradit veškeré náklady spojené s přemístěním, následnou výstavbou, údržbou a dalším provozem pavilonu. Jednání o prodeji stále pokračují.

Plášť českého pavilonu je bílý a je ozdoben černými puky. Ve srovnání s ostatními pavilony sice objekt působí navenek střídmějším dojmem, uvnitř prý ale zaujímá neotřelostí. Na prezentaci země na světové výstavě v Šanghaji dala Česká republika kolem půl miliardy korun.