Začíná se to stávat pravidlem. Premiér Petr Nečas se rozhodl, že pro cesty ke státním návštěvám k sousedům bude používat automobil. Poté, co vládní kolona superbů před několika týdny vyjela přes Bratislavu do Budapešti, vyrazil ministerský předseda ve škodovce i do Berlína.

Premiér se se svými výjezdy na čtyřech kolech snaží ukázat možnost, jak se dá ve státním rozpočtu šetřit. Výrobce Škody Superb udává spotřebu 9,9 litrů na sto kilometrů. Cesta z Prahy do Budapešti přes Bratislavu a zpět je dlouhá něco málo přes tisíc kilometrů a mohla stát při ceně zhruba 33 korun za litr benzinu tři a půl tisíce korun. Je pravda, že by se k částce musela připočítat amortizace, a částka poté vynásobit počtem vozů vládní kolony.

Nicméně stále jde o výraznou úsporu. "Máme odhad, že se při první cestě pana premiéra Nečase osobními vozy na Slovensko a do Maďarska ušetřilo asi 100 tisíc korun," řekl HN Jakub Stadler z tiskového Úřadu vlády, který porovnával ceny při použití aut a vládní letky.

Druhá Nečasova cesta do Berlína a zpět měřila sedm set kilometrů a superb by si měl říci o palivo za zhruba 2 200 korun. Za obě cesty tak vůz urazil 1 700 kilometrů za 5 700 korun, které spotřeboval na palivu.

Pro přehrávání video souborů potřebujete mít zapnutý JavaScript a nainstalovaný Flash Player.
 

Pokud by se Nečas například rozhodl do Berlína letět pravidelnou linkou, zaplatil by až osm tisíc korun. To je například i cena letenek, kterou si nechávají proplácet poslanci z Moravskoslezského kraje, kteří létají do Prahy. Minulý rok jim sněmovna zaplatila takových letenek 190.

Například současný místopředseda sněmovny Lubomír Zaorálek (ČSSD), který létal do Ostravy vojenským vrtulníkem, stál daňové poplatníky 100 000 korun. A v roce 2005 letěl nejmíň osmadvacetkrát. Přitom mohou poslanci z nejvzdálenějšího kouta republiky použít k cestě zdarma rychlovlak Pendolino. Nyní je otázkou, zda příklad premiéra potáhne.

Související