Hlavnímu městu Praha a Metrostavu, který pro ně staví tunel Blanka, stále chybí klíčový pozemek v těsném sousedství stanice metra Hradčanská. Kvůli tomu nyní Metrostav nemůže dokončit vestibul metra a především výstup směrem k nádraží Dejvice. A tedy ani zkolaudovat již téměř hotovou stavbu.

Na uvedeném pozemku totiž stojí bývalý sklad stavebnin, který vlastní společnost Stavebniny Investis. Ta ale loni na jaře zkrachovala. A město se nejdříve pět let nedokázalo dohodnout o odkoupení s majiteli firmy a poté ani s s insolvenčním správcem firmy Janem Škripkem.

Škripko totiž za budovu požadoval takovou sumu, z níž uhradí veškeré dluhy podniku, které přesahují padesát milionů korun. To bylo ovšem pro město neakceptovatelné.

Do dražby jít nemůžeme

Nyní je bývalý sklad na prodej ve veřejné dražbě, která se koná právě tento čtvrtek. Ale město jej ani přesto nemůže koupit. Brání mu v tom zákony.

„My se nemůžeme stát vlastníkem v dražbě. Na nás může přejít vlastníctví až poté , co to schválí zastupitelstvo, jinak by to byl od počátku neplatný právní úkon,“ vysvětluje vedoucí legislativněprávního odboru pražského magistrátu Lenka Danielisová.

Podle ní by sice teoreticky mohlo zastupitelstvo nákup schválit předem s maximální výší, na kterou může město jít. Podle ní je to ale prakticky nerealizovatelné. „Všichni budou dopředu znát náš postup a účel dražby by se zmařil,“ vysvětluje.

Jak obejít zákon

Není vyloučeno, že se město pokusí využít kličky: Uvedenou budovu pro ně koupí prostředník, od kterého ji poté koupí samo. Má to ovšem jeden háček: Cena nesmí překročit výši určenou znaleckým posudkem.

Sama Danielisová tuto teoretickou možnost sice přiznává, ale to, zda ji město využije, odmítá říct. „Může to být neformální varianta. Ale pouze za předpokladu, že to nebude za víc než je hodnota ve znaleckém posudku,“ uvádí.

Budova bývalých stavebnin, která brání dokončení vestibulu metra Hradčanská

Ovšem i v tom se město s insolvenčním správcem liší. Zatímco město ještě nedávno argumentovalo znaleckým posudkem, který ohodnotil budovu na necelých deset milionů, posudek pro dražbu zní na takřka dvojnásobek – 16,8 milionu korun.

Sám Škripko nechce nadcházející dražbu komentovat. A ani říct, kdo se do dražby přihlásil a složil požadovanou jistinu milion korun. „Mohl bych tím dražbu ovlivnit. Jen mohu potvrdit, že nějaký zájem je,“ řekl.

Kdo koupí dům na cizím pozemku?

Je ovšem otázka, zda by pro někoho jiného než město měla uvedená budova smysl. Nevzhledná betonová kostka je totiž v takovém stavu, že je k dalším komerčním účelům jen těžko využitelná. A protože pozemek pod ní je ve vlastnictví státní Správy železniční a dopravní cesty, případné zbourání a hlavně postavení nového objektu by bez jejího souhlasu bylo nemožné.A tak je pravděpodobné, že případný zájemce bude chtít pouze co nejvíc vydělat na licitování s městem.

Město už přiznává, že s variantou, že pozemek nezíská, počítá. „Pokud rozumným způsobem nenabudeme ten objekt do vlastnictví, tak máme připraveno řešení, které se bez něho obejde,“ řekl vedoucí oddělení inženýrských staveb pražského magistrátu Jiří Zlatohlávek.

Znamená to jediné: Metrostav bude muset předělat projekt. A podchod, který se již posunul kvůli stavbě tunelu Blanka, tak zůstane bez uvedeného výstupu směrem k nádraží Dejvice a ulici Pod Kaštany.

Pro Pražany by to ale bylo nepohodlné řešení. Budova stojí v těsné blízkosti železničního přejezdu a uvedený východ by procházel pod tratí. Pokud se tedy onen výstup nepostaví, lidé budou muset přes koleje, po nichž by měla v budoucnu vést značně frekventovaná rychlodráha na letiště Ruzyně a do Kladna.