Ministr dopravy Vít Bárta (VV) chce svěřit stavbu čtyř důležitých silnic, na jejichž stavbu stát nemá peníze, soukromým firmám a po francouzském vzoru je pak nechat i vybírat mýtné. Jeho výši by však stát mohl podle MF Dnes ovlivnit.

Podle listu jde o opravu dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Brnem, o severní část pražského okruhu, silnici R35 mezi Mohelnicí a Opatovicemi nad Labem a dálnici z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic včetně obchvatu. Dohromady jde o stavby za desítky miliard korun.

Soukromé dálnice jsou součástí prvního Bártova plánu dopravních staveb, které by v Česku v dalších čtyřech letech měly vzniknout. Řidičům by se cestování po těchto dálnicích zdražilo. Podle Bárty je možné, že by se výše mýta odvíjela podle regionů, jako je to například ve Francii. Čím bohatší kraj, tím vyšší ceny.

Stát zatím technicky nemá naplánováno, zda budou současně platit dálniční známky, nebo se bude platit jen podle ujeté vzdálenosti. Není ani jisté, kolik soukromníků se do takového projektu bude chtít zapojit. V cizině totiž stát takovým firmám platby garantuje.

Ministr zároveň sdělil, že do roku 2014 se dostaví nebo začnou stavět silnice a železnice za zhruba 280 miliard korun. "Je to první verze materiálu, o kterém se povedou ještě jistě velké diskuse. I přes škrty ve výdajích a navýšení příjmů ale stále chybí 30 až 40 miliard korun," uvedl Bárta.


Materiál už prošel poradou ekonomických ministrů a půjde v příštích dnech do vlády. Lze čekat, že se bude ještě měnit. Jde navíc o plán s často hodně hrubými odhady nákladů na stavby.

Stát bude ročně na dopravu platit 33 miliard korun, zbytek přijde z evropských fondů a úvěru od Evropské investiční banky.

Související