České dráhy začínají ode dneška odškodňovat cestující za zpoždění a nepohodlí ve vlacích jako je například nefungující klimatizace či topení. Drážní gesto má ale tolik háčků, že na reparace dosáhne jen zlomek pasažérů. Dráhy přesto předpokládají, že budou muset zaplatit lidem do prosince dva miliony korun.

"Snaha Českých drah je dobrým počátečním krokem, ale téměř nikdo jej nevyužije. Když se například zpozdí vlak z Prahy do Brna, tak na odškodné cestující nedosáhne, protože jízdenka nestojí 300 korun, což je jedna z podmínek drah," popsal prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Samy České dráhy počítají, že se odškodnění týká pouze malého počtu zákazníků. Do prosince to mají být zhruba dva miliony lidí. Dráhy v celé zemi přitom přepraví denně kolem půl milionu lidí.

Odškodnění není pro každého


Aby člověk na odškodnění dosáhl, musí cestovat pouze ve vlacích vyšších kategorií SuperCity, EuroCity nebo InterCity. Zpoždění musí navíc způsobit samy České dráhy.

Když se tedy vlak zdrží kvůli výluce způsobené opravou kolejí, cestující peníze nedostanou. Koleje nepatří drahám, ale Správě železniční a dopravní cesty.

Peníze lidé nedostanou ani tehdy, když bude vlak zpožděn již ze sousední země nebo třeba spadne strom na troleje. Navíc, běžných zpoždění v řádu desítek minut se odškodnění netýká. U vlaků typu EuroCity a InterCity se mohou lidé náhrady domáhat až po více než hodinovém zpoždění.

Nedostanou však peníze, dráhy jim věnují poukaz na své služby v hodnotě 50 korun. Jestliže se vlak zdrží o dvě hodiny, bude to poukaz na stokorunové služby.

Peníze na ruku dostanou jenom lidé ve vlacích SuperCity. Částka se bude odvíjet od hodnoty rezervace, tedy 100 nebo 200 korun. Jízdenky v žádném vlaku nesmějí být ovšem levnější než 300 korun. To je další omezení, které dráhy stanovily.

Vstřícnou novinkou naopak je, že když lidem kvůli zpoždění ujede poslední spoj, dráhy buď zajistí vlastní autobus, nebo zařídí, aby ve stanici zastavil rychlík. Jakmile všechny možnosti selžou, dráhy se zavázaly proplatit lidem buď jízdenku na linkový autobus, nebo i taxi.

Kompenzace požaduje po dopravcích Evropská unie, Česko si ale vyjednalo loni pětiletou výjimku podobně jako další státy sedmadvacítky. Důvod je jednoduchý, požadavky unie jsou totiž velmi přísné. "Nejsme na ně zatím připraveni a tento náš první krok nám má pomoci," řekl Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah.