Sulík českým kolegům nezávidí

Na Slovensku se stejně jako v České republice chystá snížení nákladů na poslance. Na rozdíl od Česka se tam ale neuvažuje o zdanění poslaneckých náhrad. Předseda slovenského parlamentu Richard Sulík (Svoboda a Solidarita - SaS) uvedl, že takový postup nepokládá za správný.

Na Slovensku by měly být sníženy náklady na poslance podle Sulíka o deset procent. V České republice jim chce koaliční vláda ODS, TOP 09 a Věcí veřejných snížit platy o pět procent, stejně jako všem dalším ústavním činitelům. Sulík se domnívá, že při snižování nákladů na veřejnou správu by měly být dodrženy určité zásady.

"Jak jsem se dozvěděl, v České republice se chystá zdaňování náhrad. Na Slovensku takovou diskusi nemáme. Co se nazývá náhrada, by nemělo být zdaňované, je to stejné jako zdaňovat úvěry. Nezávidím českým kolegům," uvedl Sulík.

Konta X 2009-10

Největší úspěchy HN při sledování majetkových poměrů politiků

Exposlanec Oldřich Vojíř (ODS) musel vrátit státu víc než půl milionu korun, které protizákonně inkasoval v dozorčí radě ČD Cargo.

Exposlanec Daniel Rovan (ODS) musel vrátit 220 tisíc korun, které získal neoprávněně jako odměnu od České pošty. Poté, co mlžil o svém majetkovém zázemí, musel ukončit kariéru.

Sněmovna začala zveřejňovat jména poslanců, kteří létají za státní peníze z Ostravy do Prahy. Létání se má omezit.

Bývalý předseda sněmovny Miloslav Vlček (ČSSD) musel odstoupit poté, co se zapletl do dotační aféry svého asistenta.

Exministr Libor Ambrozek (ODS) musel ukončit politickou kariéru, jelikož nedokázal vysvětlit, jak si naspořil na minimálně desetimilionový dům v Kyjově.

Jako profesor dopravního inženýrství zkrátka Václav Cempírek musí vědět jak na to: dokáže si jezdit do práce zadarmo - a ještě na tom měsíčně vydělat 28 200 korun.

Nový poslanec TOP 09 ale vlastně jen pokračuje v tom, co už "vynalezli" jeho zkušenější předchůdci. Cempírek jezdí zásadně vlakem, který má jako poslanec zadarmo.

Ovšem zároveň mu ze sněmovních fondů chodí měsíčně skoro třicetitisícová náhrada za výdaje na dopravu. Aniž kdokoli zjišťuje, jestli peníze vyčerpal. "Mě irituje, že se takovými bláboly zabýváte," zlobí se poslanec.

Cempírkův příběh je přitom ukázkový: právě takhle se v praxi násobí výhody vylepšující téměř šedesátitisícový poslanecký plat.

Navíc v případě příspěvku na dopravu bez obav, že se o tom veřejnost dozví - pokud se tedy sám nepřizná. A to Cempírek, bohužel pro něj, bezděčně udělal.

Autem leda kolem komína

Cempírkovi se nelíbila anketa o omezení poslaneckých náhrad, kterou HN rozeslaly všem politikům ve sněmovně a v Senátu. Důsledně v odpovědích odmítá všechny změny neprůhledného systému.

A pak ještě telefonuje do redakce a vysvětluje, že kdyby si musel účtovat každou cestu do parlamentu jako služební, vyjde to státní rozpočet - kvůli příplatkům za stravné a ubytování - mnohem dráž.

Jenže Cempírek, který začínal jako výpravčí a dnes učí na vysokých školách, bydlí v České Třebové. Tedy na hlavním železničním tahu v zemi. A tak do sněmovny jezdí výhradně vlakem, mezinárodním expresem je v Praze za hodinu.

"Jezdím takhle pořád. Prosím vás, co já najezdím autem? Nanejvýš u nás ve městě kolem komína, jak se říká," vysvětluje. Cempírek si podle zákona jako poslanec nemusí do vlaku kupovat lístky.

Stačí, když průvodčímu ukáže poslaneckou průkazku. A ještě si může sednout do první třídy. "Nejezdím na průkaz. Před volbami jsem si koupil Gold kartu Českých drah," upozorňuje.


V pondělním vydání Hospodářských novinách najdete také mimořádnou přílohu o všech vedlejších příjmech, výdajích a dluzích senátorů.

V úterním vydání Hospodářských  novin naleznete zvláštní přílohu, která odhaluje majetkové zázemí poslanců. 


Roční zlatá karta stojí 22 tisíc. Cempírkovi tak stačil měsíc ve sněmovně, aby se mu díky ušetřeným penězům na benzin investice vrátila. Poslanec v tom nevidí potíž.

A když přijde řeč na plýtvání, dává za příklad Japonsko: úřady tam právě hledají čtvrt milionu důchodců, na než stát jejich příbuzným už roky posílá peníze. "Ti lidi už jsou přitom dávno pod drnem, to je jasné," vtipkuje poslanec.
Cempírek není první, kdo si peníze na dopravu nechává. HN už loni napsaly o bývalé zelené poslankyni Olze Zubové, která se chlubila, jak autem jezdí jen minimálně. Na druhou stranu zákon skutečně nepřikazuje, že poslanci musí nevyčerpané náhrady vracet.
Související