Pražský okruh se hned první den po otevření nové části stal předmětem sporu mezi primátorem Pavlem Bémem (ODS) a ministrem dopravy Vítem Bártou (VV).

Primátor totiž chce, aby okruh nebyl zpoplatněn. "Pětasedmdesát procent tranzitní dopravy používá tento okruh. Zpoplatnění může vést k tomu, že část dopravy bude jezdit centrem," obává se Bém.

Osobní vozy mohou na nově otevřenou spojnici dálnic D1 a D5 jen s platnou dálniční známkou, kamiony tu platí mýtné.

Bárta primátorovi šanci nedává

Primátor o tom chce ještě jednat s ministrem dopravy. Ten ale jeho úvahy rychle utnul. "Okruh je standardní součást dálniční sítě a my musíme mít rovný přístup i k ostatním primátorům, kde se budují obchvaty," řekl ministr.

Do sporu se vložili i autodopravci. Ode dneška platí na základě rozhodnutí magistrátu zákaz vjezdu kamionů nad 12 tun na Jižní spojku a Barrandovský most.

Praha je chce vytlačit právě na novou část okruhu. Podle dopravců to ale povede k vytváření dlouhých kolon na D1 na výjezdu z Prahy. Je jasné, že se dopravcům nelíbí ani placení mýta.

I samotná Praha uvažuje o zavedení mýta ve svém centru. Termín jeho spuštění ale není jistý, a metropole navíc zatím nemá na projekt peníze.

K dokončení jejích plánů jsou potřeba dvě věci. Tou první je změna zákonů. Druhou a ještě komplikovanější překážkou zavedení mýta je dostavba vnitřního okruhu.

"Před dostavbou nemá cenu o zavedení mýta mluvit. Řidiči musejí mít alternativu, kudy se středu města vyhnout," řekl před časem Bém.

Nejvýraznější stavbou, která čeká na otevření, je tunel Blanka, největší městský tunel v Evropě s délkou zhruba šest a půl kilometru, jehož výstavba se zpožďuje.

Mýto chce Praha vybírat proto, aby omezila vjezd aut, která blokují centrum města. Magistrát zatím nemá k dispozici přesné modely, ale podle zkušeností ze zahraničí má z úzkých ulic středu města zmizet třicet procent aut.