Strategickou stavbou v Plzeňském kraji je III. železniční koridor. Cesta osobním vlakem z centra Prahy do Plzně se nejdéle do tří let zkrátí ze 140 na 72 minut. Novinářům to v pátek po jednání s náměstkem hejtmana Plzeňského kraje Jaroslavem Bauerem a plzeňským primátorem Pavlem Rödlem řekl ministr dopravy Vít Bárta. Podle něj jde o nejzásadnější závazek, s nímž do Plzně přijel.

Po dokončení stavby III. koridoru z Prahy do Plzně bude podle ministra železnice "více než konkurenceschopná". "Jsem velmi rád, že mám v Plzeňském kraji oporu v tom, že podpora výstavby koridoru mezi Norimberkem a Slovenskem je strategickou dopravní osou nejen pro osobní, ale i nákladní přepravu," uvedl Bárta.

Kraj tuto aktivitu vítá, investice do železnice považuje za zásadní, protože ji podle Bauera považuje za páteř dopravní obslužnosti celého regionu.

"Jestliže dnes Prahu a Plzeň spojuje kvalitní dálniční tepna (dálnice D5), tak přesto výstavba na železnici umožní to, aby se v osobní přepravě železnice stala konkurenceschopnou," dodal. Osobní vlak, který dnes jezdí z centra Plzně do centra Prahy 140 minut, je v porovnání s dálnicí velmi obtížně konkurenční. Proto dal ministr závazek, aby do nejpozději tří let byla jízdní doba poloviční. Investice na III. koridoru, tak jak je vláda uvažuje, budou pokračovat v rychlém tempu.

"Na III. koridoru ale nepočítáme se zásadní stavbou tunelu mezi Prahou a Berounem, která je v současné době natolik finančně náročná, že budeme hledat efektivnější a méně náročná řešení, než abychom se neuváženě pustili do tak zásadní investice," dodal.

Mýtné i na okreskách

Plzeňský kraj dnes, údajně jako první v ČR, navrhl, aby vybrané silnice II. a III. třídy (krajské silnice) podléhaly placení mýtného. Důvodem je, že tyto tepny jsou v regionu specificky velmi silně přetíženy nákladní silniční přepravou.

"Do příštího týdne očekávám vydefinování minima komunikací, protože jde jednoznačně o nestandardní opatření, které bychom zahrnuli do koncepčních úvah, jež bychom rádi promítli do jednání s Kapschem (provozovatelem mýtného systému) v příštích týdnech," uvedl Bárta.

Bárta se dnes s krajem dohodl, že vytvoří společnou pracovní skupinu, která přehodnotí priority, co stavět a co ne a "hlavně jak stavět levněji". Koordinovat ji bude plzeňský poslanec Jaroslav Škárka (VV).

Absolutní prioritou ministerstva i kraje bude pomoc konkrétním lidem v konkrétních obcích, tedy výstavba obchvatů. Do konce roku je skupina vytipuje a připraví jejich rozpočty. "Rozhodování o tom, kde se bude stavět, se bude činit tady v kraji, ne v Praze," dodal ministr.