Pražský okruh má svůj nechtěný symbol. Je to chystaný sjezd u Komořan, konkrétně most, který vede odnikud nikam. Stál přes sto milionů korun. Jako kdyby taková věc sama o sobě nestačila, vydal nyní odbor výstavby Prahy 12 "podnět k zahájení řízení o odstranění stavby". Laicky řečeno: podle úředníků stojí most načerno, měl by se zbourat.

Geneze této bizarní kauzy se začala v polovině devadesátých let. Když tehdy magistrát plánoval sjezd z chystaného okruhu, nalinkoval ho přímo do centra Komořan, do Komořanské ulice. "Ta ulice je ale ucpaná i za běžného provozu. Zavést tam sjezd z obchvatu by znamenalo kolaps," říká stávající starosta Prahy 12 Petr Hána (ODS).

Radnice tedy přišla s jiným návrhem. Postaví se nová silnice vedoucí podél železniční trati. Jenže v cestě jí stála přírodní lokalita Modřanské laguny a spolu s ní ochránci přírody. Začal tedy boj o to, kudy silnice povede. Někdejší radní pražského magistrátu Petr Štěpánek (SZ) se dokonce snažil z lokality udělat Chráněnou krajinnou oblast, aby byla daleko více chráněna zákonem. Plán mu na magistrátu ale nevyšel.

Kde má stát?

Proti záměru postavit novou silnici se ale bouřili i místní obyvatelé. Jezdit se totiž mělo po visuté estakádě nad nedalekou tratí a lidé se obávali přílišného hluku. Sdružení občanů Prahy 12 pak připravilo několik variant, kudy a jak nájezd vést.

Začal dlouhý proces zacyklený ve špatně vypracovaných posudcích úředníků a odvolání aktivistů. Boj neskončil dodnes a v Komořanech se z něj stalo před komunálními volbami horké téma. Zejména mezi Změnou pro Prahu 12 a ODS.

Občanští demokraté svým oponentům vytýkají, že kvůli jejich zdržování ještě není sjezd hotov. Oni sami mají ale jiný názor. "Nejsme potížisté. Pokud by byla dokumentace od začátku kvalitní, zkrátila by se doba projednávání minimálně o dva roky," říká Daniela Rásková z politického uskupení Změna pro Prahu 12, která působí i v občanském Sdružení občanů Prahy 12.

Dálnice navzdory

Jenže stát, konkrétně Ředitelství silnic, se stavbou obchvatu nemohlo čekat na to, až se v Komořanech dohodnou. "Není technicky možné postavit obchvat a až potom přemostění. Musela by se zastavit na poměrně dlouhou dobu doprava, hrozilo by poškození dálnice od stavební techniky," říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

V této fázi magistrát vydal na most stavební povolení. Ředitelství silnic uvolnilo 110 milionů a na místo vyjela technika společnosti Mosty Skanska, která měla úsek na starosti. To se stalo letos na jaře, od srpna most stojí. Od té doby jej také aktivisté označují za nelegální.

Nyní se ale do hry vložil v roli arbitra Odbor výstavby městské části Praha 12. Sdružení občanů Prahy 12 si tam totiž na stavbu mostu stěžovalo. A úřad mu dal za pravdu. Podle něj nebylo ohledně stavby řádně dokončeno územní řízení. "Předáváme tímto podnět příslušnému speciálnímu stavebnímu úřadu k zahájení řízení o odstranění stavby uvedeného mostu," stojí v dokumentu, který mají HN k dispozici.

Poslední šance

O osudu mostu bude tedy rozhodovat magistrát. "Odstranění by bylo velkým neštěstím. Nemyslím, že by k němu byly nějaké důvody," říká starosta Petr Hána. "Vůbec si to nedokážu představit," přidává se Vápeníková.

Pokud by se most musel bourat, znamenalo by to zastavení dopravy na nově otevřené části Pražského okruhu minimálně na několik dní a navíc další desítky milionů korun. "Stavba je ještě v záruce. Museli bychom také řešit velmi složité vztahy. Jak by pak jedna firma mohla ručit za obchvat, když by do něj jiná zasahovala bouráním mostu?" dodává Vápeníková.

Podle starosty Hány by se most mohl začít využívat nejdříve za čtyři roky. "Za tři roky by měla skončit územní řízení a sjezd do Komořan by se mohl začít stavět. Pak by byl hotový v roce 2014," plánuje starosta.

Bizarní symbol Pražského obchvatu, jinak nejdražší dálnice v zemi, má tak před sebou dvě vize. Buď bude do roku 2013 čekat na to, jestli budou hotova všechna povolení a stavba začne, nebo půjde jeho beton do drtičky a může pak sloužit jako kvalitní hmota pod nějakou novou dálnici.


Problémy nové části Pražského obchvatu

Nejdražší v Česku

Pražský okruh je nejdražší dálnicí v zemi. Postavit 23 kilometrů mezi Slivencem a Modleticemi stálo 25 miliard korun. Na vysoké ceně se podílely mosty a tunely. Takzvaný Lochkovský most patří s 65 metry k nejvyšším v Praze a okolí. Zbraslavský most je zase s délkou přes dva kilometry nejdelší v zemi. V ceně stavby je započítán i systém liniového řízení dopravy, tedy možnost řídit dopravu v každém pruhu zvlášť, který v Česku dosud nemá obdoby.

Potíže s mostem

Lochkovský most má problémy. Těsně před otevřením prověřovala společnost Mott Mac Donald po zatěžkávací zkoušce svářečské práce a přišla na chyby ve svárech. Ředitelství silnic a dálnic si nechalo udělat posudek od odborníků z ČVUT, kteří potvrdili takzvané indikace u dvou pomocných těsnících svárů. Ředitelství tedy stavbu nepřevzalo, nicméně pustilo ji do zkušebního provozu. Chyby prý neohrožují bezpečnost. Zhodnotit to má ale ještě posudek Technické univerzity v Innsbrucku.

Nedořešené spory o pozemky

Kvůli problémům s pozemky jsou u brněnské D1 jen provizorní sjezdy. Důvodem je to, že se ŘSD nedohodlo na ceně s firmou Greyhound Company, která vlastní plochy, kde měly regulérní sjezdy vést.

Nové a větší kolony

Pražský obchvat také zamíchal dopravou v hlavním městě. U provizorních sjezdů u D1 ve směru na Říčany se hned od prvního dne tvoří dlouhé kolony. Ty jsou i na Jižní spojce, kam se kamiony z obchvatu hrnou. Cestu mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí ale okruh zkrátil na 20 minut.

Dětské nemoci

Automatický systém, který usměrňuje dopravu na dálnici, má své mouchy. O víkendu obousměrně zastavil dopravu v Lochkovském i Cholupickém tunelu. Systém tak zareagoval na kamion, který vezl nadměrný náklad. Na místě se ihned začaly tvořit kolony.

V cizině pro smích

Češi mají kvůli nové části obchvatu v zahraničí ostudu. Wall Street Journal se pobavil nad tím, že politici v čele s prezidentem oslavují otevření stavby, která "byla plánována 80 let, intenzivně se stavěla čtyři roky a vyšla v přepočtu na jednu miliardu dolarů - přičemž těsně před otevřením se zjistilo, že jeden z mostů má nedokonalé spáry". "Congrats, Kafka is proud of you (Gratuluji, Kafka je na vás pyšný)", komentoval dílo jeden z čtenářů WSJ.