Šéf dopravní komise a poslanec Stanislav Huml (VV) se chce v nejbližší době sejít se zástupci autoškol a za jejich pomoci vypracovat nový zákon o autoškolách. Plánuje zkvalitnit výuku i závěrečné zkoušky pro budoucí řidiče. To vše také už doporučuje směrnice Rady EU.

Podle mluvčího ministerstva dopravy a také člena komise Karla Hanzelky je model výuky v ČR zastaralý a ministerstvo čeká na návrhy komise. Po změnách v systému výuky v autoškolách volá i dopravní policie. Ta navrhuje více hodin praktické výuky a zahrnout do ní i psychologii řidiče.

Podle směrnice Rady EU také budoucí řidiči potřebují větší počet jízd s instruktory a střídat praktický výcvik s teoretickým, kde by budoucí řidič například hodnotil své zkušenosti s řízením vozidla. Praktická zkouška by se pak neměla zaměřit jen na znalosti řidiče, ale měla by také hodnotit jeho odpovědnost ke spolujezdcům a ostatním účastníkům silničního provozu.

Novinka: test předvídání rizika

Zkoušky by podle evropské směrnice měly zahrnovat také testování předvídání rizik. Stejně tak by si to představoval i šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Například ve Velké Británii musí budoucí řidiči podle dopravního experta Jaroslava Hořína projít testem vnímání rizika. Na počítači je adeptům postupně promítnuto 14 videoklipů různých situací v silničním provozu. Klip trvá minutu a obsahuje nejméně jednu rizikovou situaci, například pohyb chodců a dětí v blízkosti silnice. Podle rychlosti, s jakou riziko odhalí, pak získá body.

Meziresortní komise, která vznikla dohodou ministerstev dopravy a vnitra, však nemá rozhodovací pravomoc. Nabízí jen doporučující stanoviska a návrhy.