Policisté lidem zadrženým v celách často zbytečně odeberou všechny osobní věci a nedostatečně je poučí o jejich právech. Vyplynulo to z velké kontroly, kterou v celách provedla kancelář ombudsmana. Od poslední podobné kontroly v roce 2006 se situace sice zlepšila a ombudsman nezjistil žádné kruté či ponižující zacházení, některé nedostatky ale stále přetrvávají. Ombudsman Pavel Varvařovský to ve středu oznámil novinářům.

Varvařovský kritizuje například postup některých policistů, kteří lidem v celách odebírají třeba hodinky a brýle a další osobní předměty. V každém individuálním případě by ale měli hodnotit, zda je věc nebezpečná a zda může ohrozit život nebo zdraví zadržených. Někdy policisté odeberou lidem z bezpečnostních důvodů i papír s poučením o právech.

"Sám si přitom nedovedu moc představit, jak si člověk může ublížit papírem," řekl Varvařovský. Kancelář ombudsmana doporučuje policii, aby zadrženým lidem plošně neodebírala kopii poučení o právech, hodinky ani brýle. "Jedině tam, kde hrozí reálné riziko sebepoškození, lze například papír odebrat," uvedla vedoucí oddělení dohledu nad omezováním osobní svobody Petra Zdražilová.

Problémy jsou i v nedostatečném materiálním a hygienickém vybavení cel. Někde chybí třeba matrace na dřevěných pryčnách a místo kvalitní přikrývky policisté lidem dají papírové prostěradlo odtržené z velké role, v některých případech i použité. "Člověk se přitom mohl lehce nakazit nějakou chorobou, nehledě na to, že na celách je poměrně chladno," upozornila zástupkyně ombudsmana Jitka Seitlová. Na tuto praxi již kancelář ombudsmana upozornila policii, která podle Seitlové slíbila nápravu.

Ombudsman poukázal také na to, že v některých celách není zaveden dvojí režim denního a nočního svícení, což může v kombinaci s vyšetřovacími úkony způsobit spánkovou deprivaci. Někdy se stává i to, že zadržení zůstanou až jeden den bez jídla. Policisté se jich nezeptají, kdy naposledy jedli. "Nejde o zlovolný úmysl policie, ale spíše o bariéru v komunikaci nebo nedostatečné předávání informací," řekla Zdražilová.

Pracovníci Kanceláře veřejného ochránce práv provedli 126 návštěv policejních cel. Konaly se vždy bez ohlášení a v různou denní a noční dobu. Ombudsman se zaměřil na dodržování práv zadržených lidí a podmínky v celách. Stejně jako v roce 2006 zůstal problém v nedostatečném poučování lidí umístěných v celách. Zadržení jsou přitom ve stresu a potřebují, aby jim policisté jejich práva sdělili podrobně a v klidu. V ideálním případě by lidé měli svá práva v cele na papíře a mohli si je přečíst poté, co opadne prvotní stres.

Kancelář ombudsmana upozorňuje také na obecně nízké povědomí veřejnosti o právech, která má člověk, když se dostane do policejní cely. "Poučení o právech bývá buď žádné nebo nevalné. Lidé by to měli mít uloženo v hlavě a příliš nemají. Snažíme se o to, aby informovanost byla lepší," uvedl ombudsman.