Bankovní data z karet až čtrnácti milionů klientů, včetně osobních informací a historie nákupů, údajně zneužíval největší německý poskytovatel kreditních karet Easycash a kvůli tomu byl i obviněn.
Skandál odhalila televizní společnost NDR, která informovala o tom, jak Easycash systematicky sbíral informace o svých klientech a používal je k propagaci vlastních věrnostních programů.
Prodej citlivých dat
Největší německý poskytovatel kreditních karet podle reportáže NDR shromažďoval informace svých zákazníků o platbách v obchodech a na benzínových pumpách a na základě získaných dat vytvářel profily jednotlivých zákazníků. Ty pak prý zneužíval pro vlastní reklamní účely.
Stanice uvedla, že dokonce je firma zkoušela nabídnout i dalším firmám, které by informace o chování klientů přišlo až na 5000 eur za data o tisícovce klientů.
Za zneužití dat zodpovídá dceřiná společnost Easycash Loyalty Solutions. Ta spravuje 14 milionů debetních karet a zabývá se poskytováním věrnostních programů, voucherů a marketingového poradenství obchodním společnostem.
Zneužití zákaznických informací není prvním prohřeškem této společnosti. Už koncem září přišel deník Frankfurter Rundschau s informací, že Easycash si ukládá data o svých klientech. Tehdy uvedl, že mohla být zneužita data až 50 milionů klientů.
Podle deníku sbírala čas, datum, lokaci a velikost zákazníkovy transakce z nákupů v supermarketech. Na základě těchto dat pak bez vědomí klientů vyhodnocovala jejich úvěrovou spolehlivost.
Takové nakládaní s údaji, aniž by o tom zákazník věděl, německý zákon na ochranu osobních údajů (Bundesdatenschutzgesetz) zakazuje. Zákazník musí předem s použitím údajů souhlasit.
Úřady však s prohřeškem zřejmě nemohou nic dělat, pouze mohou udělit firmě pokutu, ale nemohou jí nařídit vymazání databází s "horkými" informacemi. Pokud tak zákazník nechce, aby firma data o jeho transakcích uchovávala, musí se obrátit přímo na Easycash a požádat, aby byly informace vymazány.