Pokud bude v Česku za 83 let existovat ministerstvo dopravy a stát bude stále vybírat mýto, nástupce ministra Víta Bárty si bude moci odškrtnout, že právě tehdy zaplatí kamiony náklady na stavbu zatím posledního úseku Pražského okruhu.

Čísla jsou sice nadsázkou, ale vycházejí z údajů výnosu mýta na nové části okruhu. Ve středu to bude měsíc, co je nejdražší dálnice v Česku v provozu. Do balíku mýta pomohla přispět podle Ředitelství silnic a dálnic necelými 19 miliony.

Úleva pro Prahu

Nová část okruhu stála v přepočtu přes miliardu korun na jeden kilometr a pomohla propojit dálniční sítí nepřetržitě východ a západ země. "Sám po té silnici jezdím. Její pozitivní vliv na dopravu v Praze je nesporný," hodnotí Jiří Landa z konzultantské společnosti CityPlan.

Podle údajů CityPlanu, jenž dopravní situaci hodnotí, ubrala nová část obchvatu například sedm tisíc aut z frekventované Průmyslové ulice, takže tam nyní jezdí kolem 50 tisíc aut denně. Na Barrandovském mostě projede denně kolem 80 tisíc aut, před otevřením okruhu to bylo přes 130 tisíc aut.

Na samotné nové části okruhu, která umožnila propojení plzeňské a brněnské dálnice, jezdí průměrně 60 tisíc aut denně. "Vytíženější je část u plzeňské D5, kde projede až 80 tisíc aut. Naopak u D1 to bývá kolem 40 tisíc," vyčetla ze statistik mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kde to drhne

Otevření okruhu však s sebou přineslo také potíže. Protože magistrát zakázal kamionům vjezd na "svůj" vnitřní okruh v části, která kopíruje nově otevřenou "státní" část, tvoří se kolony kamionů na Spořilově.

"Jako problematické se také ukázalo napojení okruhu na brněnskou dálnici. Na provizorním sjezdu se tvoří kolony," popsal Jiří Landa. Ředitelství silnic muselo provizorní sjezd postavit proto, že se nedohodlo na ceně s firmou, jež vlastní pozemky pod místem, kde měl původně exit vést.

Hospodářské noviny před časem také upozornily na problém přemostění okruhu u Komořan. Místní radnice nedokázala přivést včas k dálnici svůj sjezd, a tak ční přes dálnici most, který vede odnikud nikam. Most navíc zřejmě stojí načerno. Odbor výstavby Prahy 12 už poslal na magistrát "podnět k zahájení řízení o odstranění stavby". Stavba za 110 milionů korun tak může skončit v drtičce.

Problém má také Lochkovský most. Je sice nejdelší stavbou svého druhu v zemi, odborníci z firmy Mott MacDonald našli ale ve spárách chyby. Podle posudku ČVUT neznamenají sice pro řidiče nebezpečí, most však funguje v provizorním režimu a čeká se na další posudky. Platit je budou firmy, které most stavěly.

Mýto sype

Přestože by kamiony na poplatcích z mýta splácely novou část okruhu přes 80 let, pro správce silnic není 19 milionů za první měsíc malou částkou. Nová část okruhu se dokonce zařadila k nejvytíženějším v zemi. Přiřadila se tak k té, která navazuje ve směru na plzeňskou dálnici a k počátečním úsekům brněnské D1 u Prahy.

Letos mýto vynese 5,6 miliardy korun, pětimiliardovou hranici už pokořilo v první polovině října.

Pět slabých míst okruhu

1. Spořilov
Na Spořilově se tvoří větší kolony než před otevřením okruhu. Příčinou je to, že Praha zakázala vjezd kamionů na "svůj" vnitřní okruh na trase, která kopíruje novou část vnějšího okruhu.

2. Lochkovský most
Stavba není úplně v pořádku, jak ukázala zpráva společnosti Mott MacDonald. Podle ní jsou ve spárách mostu chyby. Ředitelství silnic tedy most provozuje v provizorním režimu, podle odborníků z ČVUT bezpečnost ale není ohrožena.

3. Most v Komořanech
Součástí stavby je i sjezd s přemostěním dálnice u Komořan. Most však vede odnikud nikam a čeká, až k němu přivedou silnici. Navíc se ukázalo, že most byl zřejmě vybudován načerno. Odbor výstavby Prahy 12 už poslal na magistrát "podnět k zahájení řízení o odstranění stavby".

4. Řízení dopravy
Sčítače dopravy ještě nefungují spolehlivě. Při otevření okruhu také nefungoval v blízkosti sjezdu na dálnici D1 tzv. liniový systém řízení dopravy. Naopak, když do jednoho z tunelů přijel kamion s nadměrným nákladem, čidla dálnici uzavřela a vytvořily se dlouhé kolony.

5. Sjezd na D1
Na brněnskou dálnici vede z okruhu jen provizorní sjezd. Ředitelství silnic se totiž nedokázalo dohodnout na ceně s firmou, která vlastní pozemky na místě původně plánovaného sjezdu. Výsledkem je to, že se tam tvoří kolony.

Související