Výrobci cigaret Philip Morris International Inc. vzrostl v letošním třetím čtvrtletí čistý zisk o 1,3 procenta na 1,82 miliardy USD (asi 31,9 miliardy Kč). Firmě pomohl nárůst cen, který vyrovnal i negativní dopad vývoje směnných kurzů na hospodaření.

Bez zahrnutí mimořádných položek zisk na akcii činil jeden dolar, analytici čekali zisk 1,01 dolaru na akcii. Tržby bez zahrnutí spotřebních daní se zvýšily o necelé jedno procento na 6,6 miliardy USD, analytici čekali jejich růst až na 6,98 miliardy USD. Dodávky cigaret na trhy se zvýšily o 4,5 procenta, hlavně díky růstu v Asii. V Evropské unii, východní Evropě, na Blízkém východě, v Africe, Latinské Americe a Kanadě naopak dodávky cigaret klesly.

Philip Morris International prodává cigarety Marlboro a dalších značek mimo Spojené státy a je druhým největším výrobcem cigaret na světě za čínskou státní společností China National Tobacco Corp. Společnost vznikla v roce 2008 vyčleněním ze skupiny Altria, které zůstala americká divize Philip Morris USA. Součástí firmy je Philip Morris ČR, největší tabáková společnost v Česku a výrobce cigaret značek Petra a Sparta.

Philip Morris dodal, že celý cigaretový trh v České republice se kvůli zvýšení cen vlivem daní letos v dubnu snížil o 5,1 procenta. Dodávky firmy na český trh ve čtvrtletí klesly o deset procent a tržní podíl o 2,7 procentního bodu na 47,8 procenta. Podílel se na tom hlavně pokles místních značek, naopak podíl dražších zahraničních značek stoupl. Podíl značky Marlboro se zvýšil o 0,4 procentního bodu na sedm procent a byl nejvyšší od konce roku 2008. U značky L&M stoupl o 0,3 procentního bodu na 7,6 procenta.

Philip Morris rovněž zvýšil celoroční výhled zisku na 3,90 až 3,95 dolaru na akcii. Důvodem je příznivý vývoj směnných kurzů a snížení daní. Oslabování dolaru z poslední doby má pozitivní dopad na firmy, které prodávají své produkty v zahraničí a tržby ze zahraničí přepočítávají na domácí měnu. U společnosti Philip Morris International je tento vliv zvláště silný, protože ze zahraničí pochází veškeré příjmy firmy.

Vlády po celém světě se snaží omezovat kouření zvyšováním daní, zákazem kouření na veřejných místech či zdůrazňováním negativního vlivu kouření na zdraví. Vliv těchto kroků na objem prodeje cigaret je však mimo USA méně patrný. Philip Morris International se snaží kompenzovat slabší objem prodeje zvyšováním cen, podílu na trhu a snižováním nákladů, napsala agentura AP.