Firmy si stěžují, že soutěž není férová. A straničtí lídři se vzácně shodují: Ta zakázka musí počkat na nové vedení pražského magistrátu. Jen pražský dopravní podnik, ovládaný nynějšími radními za ODS, trvá na svém. I přes všechny pochybnosti chce co nejdříve vybrat vítěze tendru za 3,3 miliardy.

Zakázku na namontování technologií do nového úseku trasy A pražského metra HN podrobně popsaly v minulých dnech. Včetně toho, že lídři TOP 09, ODS i ČSSD chtějí, aby se s hodnocením nabídek počkalo, až začne Praze vládnout nová koalice.

Vedení dopravního podniku ale nic takového nemá v plánu. "Nevidíme jediný racionální důvod pro spojení výběrového řízení s jakýmikoliv politickými událostmi ani nemáme v úmyslu výběrové řízení v návaznosti na politické spekulace ukončovat," uvedla mluvčí podniku Ilona Vysoudilová.

Tendr "na odchodnou"

Přitom právě političtí lídři důvod k zastavení tendru vidí. Včetně Bohuslava Svobody z ODS, jehož straničtí kolegové - mimo jiné primátor Pavel Bém, jeho zástupce Rudolf Blažek nebo Milan Richter - sedí v představenstvu podniku. Zakázka totiž byla vyhlášena tak, že nabídky musely dorazit pár týdnů před volbami. A v takových případech vzniká vždy podezření, že jde o tendr "na odchodnou" - předtím, než politici, kteří o tendru rozhodovali, odejdou z funkcí.

"Jednoznačně - ta zakázka musí počkat na novou koalici," prohlásil kandidát na primátora Bohuslav Svoboda z ODS. "Takhle velká zakázka se nemá dělat v období kolem voleb," přidal se lídr sociálních demokratů Jiří Dienstbier. A podobně mluví i Zdeněk Tůma, vítěz voleb za TOP 09.

Dopravní podnik ale tendr pozdržet nechce. Výběrová komise, v níž sedí kromě manažerů podniku také poslanec a šéf představenstva David Vodrážka z ODS a zastupitel Karel Březina z ČSSD, se poprvé sešla minulý týden. Další zasedání má naplánované na konec listopadu - a to už by prý mohla vyhlásit vítěze. O přerušení tendru do doby, než se vyjasní, kdo bude Praze vládnout, podnik neuvažuje.

"Otázkou však je, k čemu a komu bude případné pozastavení dobré, když nabídky uchazečů již byly podány a jsou hodnoceny podle objektivních kriterií, na která nemá, a doposud nikdy neměla, žádná politická vůle vliv," tvrdí mluvčí Vysoudilová.

Už dvě stížnosti

Ovšem je možné, že se tendr i přesto přeruší. HN zjistily, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dostal už dvě stížnosti, aby tendr zmrazil a co nejrychleji přezkoumal, jestli je v pořádku. Jednu podala elektrotechnická firma Eltodo, druhá společnost se skryla za svého právníka. Obě ale argumentují podobně.

Stěžují si, že zakázka je ušitá pro největší hráče na trhu - například tím, že uchazeč musí mít sedmimiliardový obrat a 1000 zaměstnanců. A že na zpracování nabídek měly málo času: jen o tři dny déle než nejkratší lhůtu, jakou povoluje zákon.

Dopravní podnik se samozřejmě brání, že musel nastavit přísné podmínky, protože jde o strategickou a drahou zakázku. Času prý měly firmy dost: zakázku podnik oficiálně a se všemi podrobnostmi vypsal v červenci, ale už měsíc předtím předběžně oznámil, že ji chystá. A načasování na dobu kolem voleb je podle podniku náhoda - tendr se prý chystal dva roky.

Naproti tomu politici, kteří budou vybírat vítěze, o tendru mlčí. Vodrážka ani Březina na žádost o vyjádření nereagovali.

Související