Filantrop roku 2010

Nejodpovědnější velká firma
Vodafone Czech republic

Nejodpovědnější střední a malá firma
LMC

Nejlepší partnerská spolupráce
Telefónica O2 CR

Nejodpovědnější partnerství se zaměstnanci
T-Mobile CR

Nejodpovědnější partnerství se zákazníky a dodavateli
Raiffeisenbank

Největší firemní dárce
Skupina ČEZ   374,528 tisíc Kč

Nejštědřejší firemní dárce
KPMG

Nejodpovědnější přístup k životnímu prostředí
ČSOB

Osobnost roku - TOP Filantrop
Šimon Pánek
(nominován za dlouholetou osobní angažovanost v humanitární oblasti)

Letošního ročníku soutěže TOP Firemní filantrop o poskytovatele prostředků na charitativní a veřejně prospěšné účely zná své vítěze. Objemy prostředků sleduje Fórum dárců již sedmým rokem.

Navzdory tomu, že i Česko se potýkalo s dopady hospodářské krize tak celkem firmy věnovaly rekordních 818,2 milionů korun. Loni i předloni se tato částka vyšplhala k 750 milionům. 

„V letošním roce vidíme u přihlášených firem zřetelný posun ke komplexnímu přístupu ve společenské odpovědnosti, zajímavé přístupy k zaměstnancům a leadership top managementu firem. Osobně jsem i ráda, že se podařilo získat zájem i středně velkých a ryze českých firem,“ shrnuje hlavní trendy v české firemní odpovědnosti Pavlína Kalousová, výkonná ředitelka Fóra dárců.

Podle ní se mnohé firmy chovají rozumněji a strategičtěji, řada z nich finanční prostředky investuje kromě veřejně prospěšných projektů také do času svých zaměstnanců, know-how či svých produktů a distribučních kanálů.

V absolutním pořadí dle celkového objemu prostředků poskytnutých na charitativní účely vede i letos elektrárenská skupina ČEZ s poskytnutými dary za 375 milionů korun. Druhá skončila podle tohoto hodnocení s se zhruba třetinovým objemem důlní OKD (134 milionů) a na třetím místě se umístily Česká spořitelna (53,1 milionů).

Krize charitu zasáhla málo

Ačkoliv se ekonomická krize dotkla všech oblastí podnikání, to znamená i firemního dárcovství, na celkových objemech financí, které od firem míří do veřejně prospěšných projektů, se projevila spíše mírně.

Podle údajů z Ministerstva financí ČR věnovaly české firmy na dobročinné účely zhruba 2,33 miliardy korun, což oproti roku předchozímu představuje pokles o přibližně 4%. O něco se snížila jak celková suma, tak počet darujících subjektů, ale hodnota průměrného daru oproti loňsku naopak mírně stoupla a pohybuje se kolem 140 000 korun.

Podle Kalousové vývoj v Česku kopíruje zahraniční trendy, kdy například v USA podle aktuálních údajů Výboru na podporu firemní filantropie se celkový objem darů od firem drží na obdobné úrovni roku předchozího. Sice téměř 70 procent amerických firem uvádí, že bylo z důvodu krize nuceno snížit svoji finanční podporu charitativních organizací, na druhou stranu více pětina z nich finanční dary naopak navýšila.

A podobně se vyvíjí situace i v Česku. U vybraných firem, které se účastnily finančních kategorií soutěže TOP Filantrop, došlo oproti loňskému roku k navýšení darované částky. „Mezi největšími firemními dárci jsou ti, kteří se věnují dárcovství strategicky a dlouhodobě, například prostřednictvím svých firemních nadací, jako je Nadace ČEZ, Nadace OKD či Nadace České spořitelny a další,“ vysvětluje Kalousová.

V Česku je ale podle ní dárcovství na dobré cestě. "Češi se učí dlouhodobé podpoře, využívání nových technologií pro dárcovství či dobrovolné práci. Doháníme mnoho let náskoku například Velké Británie, ale na nezájem si stěžovat nemůžeme, spíše je to o hledání vzájemné důvěry a témat, které dárce oslovují," dodává.

Nejodpovědnější je Vodafone

Fórum také sestavuje žebříček nejštědřejších dárců, který je sestaven na základě dvou váhově stejně důležitých kritérií. Ocenění za věnování největší části zisku v rámci firemního dárcovství získává firma, která dosahuje největšího poměru hodnoty poskytnutých prostředků vůči hospodářskému výsledku před zdaněním a zároveň i největšího poměru celkové hodnoty poskytnutých prostředků vůči výši tržeb společnosti.

V tomto žebříčku se na prvním místě umístila poradenská společnost KPMG, která měla největší poměr darů k tržbám i k zisku. Na druhém místě se umístila OKD a třetí skončila v tomto hodnocení farmaceutická GlaxoSmithKline.

Kromě těchto dvou srovnání byly dále vyhlášeny i ostatní dílčí kategorie, které postihují rozdělení firem podle velikostí a hodnotí i jejich přístup a další aspekty filantropie.

Nejodpovědnější firmou roku, která je oceněna komplexní a inovativní přístup ke komunitě ve všech hlavních
oblastech, se stala stejně jako loni Vodafone. Mezi středními a malými firmami byla oceněna firma LMC, která provozuje pracovní portál jobs.cz.

Již s předstihem byla vyhlášena cena pro Osobnost roku -TOPFilantropa,která je určena pro osobnost, která se významným způsobem angažuje v rozvoji společenské odpovědnosti. Cenu získal Šimon Pánek, jeden ze zakladatelů humanitární organizace Člověk v tísni, kterou v současnosti řídí. Nominaci si vysloužil "za dlouholetou angažovanost v humanitární oblasti," uvedli pořadatelé.

Kromě něj se o toto ocenění ucházeli propagátor vědeckých projektů Karel Janeček, zakladatel nadace pro zrakově postižené Leontinka Jindřich Lukavský, podnikatel a podporovatel osobního zapojení ve společenské odpovědnosti Libor Malý a pak jediná žena Martina Richterová-Těmínová, která se zabývá prevencí drogové závislosti.

 

Kompletní přehled výsledků Filantrop roku 2010

Pořadí největších dárců
(podle výše darů v milionech Kč)

Pořadí nejštědřejších dárců
(podle výše daru v poměru k ekonomickým ukazatelům)

Poměr k tržbám  Poměr k zisku 

1. ČEZ 374,5 1. KPMG 0,55 % 16,90 %
2. OKD 134 2. OKD 0,43 % 6,73 %
3. Česká spořitelna 53,1 3. GlaxoSmithKline 0,15 % 6,92 %
4. Česká pojišťovna 46,4 4. ČEPS 0,22 % 3,27 %
5. ČEPS 31,7 5. Česká rafinérská 0,10% 2,71 %
6. Johnson & Johnson 30.7 6. Nestlé Česko 0,17 % 2,57 %
7. Telefónica O2 29,8 7. PWC 0,21 % 2,17 %
8. ČSOB 29,7 8. Metrostav 0,06 % 1,40 %
9. Nestlé Česko 17,4 9. STEM / MARK 0,17 % 0,96 %
10. Vodafone 17 10. Provident Financial 0,20 % 0,90 %

NEJODPOVĚDNĚJŠÍ VELKÁ FIRMA ROKU 2010
Cena pro velké firmy, které se systematickým a inovativním způsobem angažují v komunitě, mají profesionální přístup, sledují dopad své činnosti a jsou leadery v této oblasti.

1. místo - Vodafone
2. místo - ČSOB
3. místo - PwC

NEJODPOVĚDNĚJŠÍ STŘEDNÍ A MALÁ FIRMA ROKU 2010
Cena pro střední a malé firmy, které se systematickým a inovativním způsobem angažují v komunitě, mají profesionální přístup, sledují dopad své činnosti a jsou leadery v této oblasti.

Vítěz kategorie - LMC

Cena O2 pro Osobnost roku – TOP Filantrop 2010

Šimon PÁNEK

Cenu obdržel za za dlouholetou osobní angažovanost v humanitární oblasti V roce 1988 byl Šimon Pánek hlavním organizátorem humanitární pomoci obětem zemětřesení v Arménii, když společně s Jaromírem Štětinou vyhlásili neoficiální materiální sbírku na pomoc postiženým.
Je jedním ze zakladatelů a současným ředitelem humanitární organizace Člověk v tísni a do této kategorie jej nominujeme za kultivaci prostředí a významný přínos k oblasti společenské odpovědnosti.
Za svou činnost a angažovanost již získal několik ocenění a případné finanční zisky s tím spojené věnoval opět na charitu. Nominován byl za svoje úspěchy a uznání, které si získal nejen správným a transparentním vedením organizace ČvT, jejímž prostřednictvím dokázal získat a poskytnout pomoc neskutečných rozměrů, ale také za svůj osobní přístup.

NEJLEPŠÍ PARTNERSKÁ SPOLUPRÁCE ROKU 2010
Cena pro skupinu dvou a více firem, jejichž společné aktivity a projekty mají pozitivní dopad na společnost a komunitu. Hodnotí se spolupráce firem, které sdružují snahy a prostředky s cílem podpořit veřejně prospěšný projekt či oblast.

Vítěz kategorie: Telefónica O2 Czech Republic, a.s. – Open Air Festival
Projekt společnosti Telefónica O2 Czech Republic – Open Air Festival – byl zaměřen na změnu naučeného chování účastníků multi kulturního festivalu. Ve spolupráci s pořadající agenturou Abaton Production a environmentálním partnerem BIOplanetou podpořila Telefónica O2 realizaci „zeleného“ festivalu v České republice. Více než 90 % vytříděného odpadu z celé akce, ekologická doprava a řada dalších nástrojů strhla přes 18 tisíc návštěvníků a udělala festival opravdu výjimečným.

NEJODPOVĚDNĚJŠÍ PARTNERSTVÍ SE ZAMĚSTNANCI ROKU 2010
Cena pro firmu, která zavedla nástroje pro zapojování zaměstnanců do veřejně prospěšných programů a aktivně podporuje angažovanost svých zaměstnanců ve spolupráci veřejně prospěšného a podnikatelského sektoru.

Vítěz kategorie: T-Mobile Czech Republic a.s. – Jeden den pro váš dobrý skutek

NEJODPOVĚDNĚJŠÍ PARTNERSTVÍ SE ZÁKAZNÍKY A DODAVATELI ROKU 2010
Oceňuje inovativní způsoby komunikace se zákazníky a/nebo dodavateli s cílem zvýšit jejich povědomí o sociálních, ekologických a zdravotních vlivech výrobků, služeb a komerční činnosti firmy.

Vítěz kategorie: Raiffeisenbank, a.s. – eKonto pro charitu

NEJODPOVĚDNĚJŠÍ PŘÍSTUP K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ ROKU 2010

Vítěz kategorie: Československá obchodní banka, a. s. – Šetrně a zdravě
Cílem kampaně „Šetrně a zdravě“ bylo motivovat zaměstnance k zamyšlení nad tím, jak mohou být ke svému okolí co nejohleduplnější a jak zdravěji žít. Každý měsíc se zaměstnanci mohli účastnit přednášek na různá ekologická témata a dostávali zajímavé informace v e-magazínu.

NOMINACE ZA ČR DO EVROPSKÉ CENY ZA FIREMNÍ DOBROVOLNICTVÍ 2011

VELKÁ FIRMA - Dalkia Česká republika, a.s. – Nadační fond Dalkia Česká republika
MALÁ FIRMA - První chodská stavební společnost, spol. s r. o. – Schody do života
INOVACE - Česká spořitelna, a.s.
ÚSPĚŠNĚ ZAHÁJENÝ PROJEKT - RPG Real Estate – Zaměstnanci RPG RE a CSR – Společně pracovat, bavit se a žít

Dárci podle daňových přiznání

 Rok Firemní dárci   Individuální dárci 
Počet  Hodnota darů
(v miliardách Kč)
Průměrný dar
(v Kč)
Počet  Hodnota darů
(v miliardách Kč)
Průměrný dar
(v Kč)
2004 13 947 2,068 148276 92 885 0,982 10572
2005 15 997 2,159 134963 121 479 1,192 9812
2006 16 814 2,508 149161 132 472 1,341 10123
2007 18 845 2,509 133139 141 093 1,469 10412
2008 19 251 2,415 125448 110 057 1,415 12857
2009 16 732 2,334 139493 113 368 1,41 12349
     Zdroj: Ministerstvo financí