Jeden z nejkritizovanějších vojenských nákupů posledních let se hnul kupředu. USA schválily vývoz pěti českých letounů L-159, které se mají vyměnit za jeden španělský dopravní letoun Casa.

Americký souhlas byl nezbytný k tomu, aby se obchod za více než tři miliardy mohl dokončit. Přebytečné bitevníky L-159, které se Česko marně snaží už řadu let prodat, jsou totiž vybaveny americkými součástkami. Vývoz proto podléhá schvalování tamní administrativy. Informaci HN potvrdilo české ministerstvo obrany.

Na první pohled pozitivní zpráva má ale zásadní zádrhel: nikdo dnes neumí říct, jaký bude další osud bitevníků, kvůli kterým ministerstvo celý obchod uskutečnilo.

Přitom nákup transportních letadel Casa se již dříve ukázal pro stát jako nevýhodný - Česká republika za ně zaplatila víc než jiné státy a navíc kvůli rozhodnutí nevypsat soutěž čelí i hrozbě pokuty od Evropské unie.

Zájemce neznámý

Na dotaz, kam pět směněných bitevníků L-159 zamíří, nabízí ministerstvo jen neúplnou odpověď. "Podle smlouvy může být koncovým uživatelem pouze výrobce dopravních letounů Casa, který bude stroje L-159 využívat pro výcvik pilotů členských zemí NATO," tvrdí mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

Jenomže tvrzení, že by se letouny L-159 měly zapojit do nějakého aliančního výcvikového programu, vyvrací její bruselská centrála. "NATO za tuto věc neodpovídá, jedná se o bilaterální záležitost mezi Českou republikou a příslušnými zeměmi," napsal HN mluvčí velitelství NATO Eric Povel.

Na dotaz, kteří piloti začnou tedy české bitevníky využívat, nedokáže odpovědět ani ministerstvo obrany. "Není naším úkolem oslovovat NATO nebo jednotlivé země. Uplatnění pro letouny musí nalézt druhá strana, která deklarovala jejich využití k výcviku pro některou ze zemí aliance," říká mluvčí resortu Pejšek.

Ministerstvo tak přenáší odpovědnost na výrobce dopravních cas - nadnárodní konsorcium EADS a jejího českého prostředníka. Tím je společnost Omnipol, která si za obchod naúčtovala dosud neznámou provizi.

Šéfové společnosti Omnipol však toho také moc netuší. "My si splníme svůj byznys, když vyvezeme pět L-159 do Španělska pro EADS. Kam to dál půjde, nevím," říká ředitel společnosti Michal Hon. A zástupci EADS se k dotazům HN nevyjádřili. Ve zbrojních kruzích se přitom ještě nedávno mluvilo o tom, že bitevníky ve skutečnosti nikde létat nezačnou.

Možná skončí v hangáru

"Možná to skončí tak, že si je EADS postaví do hangáru a nechá je tam shnít nebo sešrotovat," tvrdil letos v červnu armádní analytik Jaroslav Štefec.

Ten dnes pracuje na ministerstvu obrany na oddělení pro dohled nad akvizicemi. Ministerstvo obrany během Topolánkovy vlády, která v dubnu 2009 o kontraktu rozhodla, obhajovalo jeho výhodnost právě "vyskladněním" nepotřebných L-159.

"Možnost směnit jeden letoun Casa za pět našich L-159 je poměrně zajímavá až unikátní," tvrdil tehdejší náměstek na ministerstvu Martin Barták, který se v nákupu výrazně angažoval. Podle něj mělo uplatnění prvních letadel zvýšit šanci prodat i další z celkově čtyřicítky nepotřebných bitevníků, které armáda před lety nechala zakonzervovat.

Jenomže to se může stát pouze tehdy, pokud nějaký zájemce začne L-159 reálně využívat. Resort obrany sice původně sliboval, že na bitevnících budou létat piloti španělského letectva, jenomže tamní ministerstvo pak HN napsalo, že s ním o tom nikdo nejednal.