Za vytlačení pomaleji jedoucího vozidla z dálnice D1 uložil dnes středočeský krajský soud Luboši Lacinovi pětiletý trest vězení a sedmiletý zákaz řízení. Uznal ho vinným z pokusu o těžké ublížení na zdraví.

Mazda, na kterou svým vozem najel, se několikrát přetočila přes střechu. Řidička a spolujezdec se lehce zranili. Lacina od počátku tvrdí, že nezvládl řízení. Nechtěl prý osádce vozu ublížit.

Rozsudek není pravomocný, obžalovaný řidič se proti němu na místě odvolal. Státní zástupce si ponechal na odvolání lhůtu.

Nehoda se stala 22. března na 24. kilometru dálnice ve směru na Prahu a zaznamenala ji dálniční kamera. Šestadvacetiletá žena v mazdě tam předjížděla kamion. Řidič vozu Škoda Superb, který ji dojel, se ji údajně snažil blikáním troubením donutit, aby mu uvolnila cestu.

Když řidička předjíždění dokončila a zařadila se do pruhu před kamion, jedenačtyřicetiletý Lacina do ní prý bočně najel a vytlačil ji z dálnice. Mazda vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Muž to viděl a následně i přivolal pomoc.

Soudce se divil, že se osádce nic nestalo

"Soud měl dostatek důkazů, které v závěru vedou k vině obžalovaného," prohlásil v odůvodnění rozsudku předseda trestního senátu Ivo Zelinka. Videozáznam, výpovědi obětí nehody i svědků podle něho prokázaly, že muž najel na mazdu úmyslně.

I znalecké posudky prý potvrdily verzi, kterou u soudu přednesla řidička havarovaného vozu a její spolujezdec. Podle nich jel Lacina nějakou dobu vedle nich. Neslušně gestikuloval a bylo vidět, že nadává. Z jejich výpovědí vyplynulo, že na ně najel schválně. Žena uvedla, že od té doby kvůli strachu neřídí.

I podle soudce byl Lacinův manévr naprosto nepřiměřený. "Emoce převládly nad racionalitou," vysvětlil řidičův motiv. Dodal, že Lacina mohl ženě a jejímu spolujezdci způsobit mnohem vážnější zranění - například zlomeniny lebky nebo poškození vnitřních orgánů. Luboš Lacina

Možnost, že je vážně zraní, si pak podle něj musel Lacina uvědomovat. "Za 25 let praxe souzení dopravních nehod jsem se nesetkal s takovouto nehodou, aby osádka vyvázla prakticky bez zranění," uvedl.

Trest na spodní hranici trestní sazby, který soudce muži uložil nejen za ublížení na zdraví, ale i za poškození cizí věci, vysvětlil zejména tím, že Lacina doposud vedl řádný život. Čin prý spáchal v silném rozrušení a sám již ženě a jejímu spolujezdci dříve nahradil škodu ve výši zhruba 94.000 korun.

"Rozsudek je nesprávný, vina mého klienta nebyla prokázána," reagoval na verdikt Lacinův advokát Pavel Szkandera. Podle něj se soudu nepodařilo prokázat, že muž způsobil nehodu úmyslně. On i obžalovaný řidič trvají na tom, že Lacina pouze nezvládl odbočování do pravého pruhu.

Podle právníka může i dobrý řidič - Lacina podle soudu najezdil již více než 750.000 kilometrů bez nehody - udělat chybu. "Dopravních nehod jsou denně stovky, možná deset je jich velice vážných. Nikdy se to nepojímalo tak, že ji chtěl viník nehody způsobit, pouze v tomto případě," uvedl Szkandera. Lacina se v soudní síni již dříve řidičce i spolujezdci omluvil.

Státní zástupce je s rozsudkem spokojen. "Já se domnívám, že soud případu věnoval skutečně mimořádnou pozornost," řekl po skončení jednání. "Je to skvělý signál pro všechny slušné řidiče, kteří po silnicích jezdí," dodal. Lhůtu na odvolání si podle svých slov ponechal proto, že bude zvažovat, zda je trest adekvátní. Muži hrozilo až 12 let vězení.

Řidič je obchodním manažerem Plzeňského Prazdroje. Vedení muži podle médií kvůli incidentu pozastavilo výkon funkce. Později se s ním dohodlo na návratu do práce vzhledem k presumpci neviny. Lacina uvedl, že však nesmí řídit služební auto, do Prahy prý teď jezdí z Ostravy vlakem.

Z policejních statistik vyplynulo, že řidiči luxusních aut v Česku podle policie páchají přestupky častěji než lidé, kteří sedí za volanty levnějších vozů. První pětici nejčastějších hříšníků podle policistů tvoří řidiči vozů Mercedes, Volvo, BMW, Subaru a Audi. Naopak na druhé straně žebříčku se umístili řidiči aut značek Wartburg, VAZ, Škoda, Dacia a Daewoo.

K podobnému závěru dospěla i ČSOB Pojišťovna. Vztah mezi pořizovací cenou vozu a frekvencí škod z povinného ručení lze podle ní dokumentovat například i u vozů Škoda Octavia a Škoda Superb, jejichž škodní statistiky sleduje pojišťovna zvlášť. Zatímco u oktávií se riziko, že jejich majitel zaviní škodu z povinného ručení, blíží průměru za všechny značky, u dražších superbů je o pětinu vyšší.