Megaprojekt Opencard bude muset Pražanům o pár kroků ustoupit. Když včera Úřad na ochranu osobních údajů poprvé uznal, že Praha při Opencard porušila zákon a musí zaplatit až pětimilionovou pokutu, ozval se nastupující primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

HN řekl, že se postará, aby Praha všem námitkám úřadu vyhověla. Což může znamenat i sjednocení cen za anonymní Opencard a za její osobní verzi. "Výdaje za oba typy karet musí být stejné, obě Opencard by měly být navzájem adekvátní," říká Svoboda.

Zatímco karta bez údajů stojí 200 korun, na "míru šité" verze s fotkou, jménem a souhlasem se zpracováním dat dává magistrát zdarma. Svoboda přiznal, že o včerejším verdiktu nevěděl a vlastně ani netušil, že se cena karet liší. "Aha. Já to nepoužívám, tak nevím. Ale teď počkáme na oficiální stanovisko úřadu, a až bude jasné, jaké podmínky je třeba splnit, Opencard se tomu musí přizpůsobit," slibuje Svoboda.

"Asi přepíšeme smlouvy"

Strážci citlivých údajů si teď chtějí červené karty pečlivě hlídat. "Pokutou to nekončí. Musíme zjistit, jestli došlo k nápravě, kontrolovat budeme hlavně vydávání karet. Praha musí žadatelům říct, jak firma Haguess s jejich údaji nakládá a co se s nimi stane, až karta vyprší," říká mluvčí úřadu Hana Štěpánková.

Kromě toho úřad nařizuje, že Praha musí lidem nabídnout anonymní kartu, která ale bude mít stejné funkce jako stávající osobní Opencard. "Musí také umožnit dosavadním uživatelům i všem novým zájemcům zvolit si, kterou z karet chtějí, tedy i anonymní, u níž se po vystavení osobní údaje likvidují," říká Štěpánková.

To by ale Opencard mohla sloužit jen jako jízdenka a platba parkování, ne třeba jako průkazka do knihovny. Magistrát se zatím drží zpátky. "Ještě budeme s úřadem jednat, ale je možné, že změníme některé formulace v souhlasu se zpracováním osobních údajů," říká mluvčí projektu Martin Opatrný.

Stížnosti, fronty i prospěch

Zatím suverénní projekt musí brzdit právě ve chvíli, kdy karty má už šest set tisíc lidí a stojí se na ně hodinové fronty. Nově se totiž jízdní kupón nahrává výhradně na Opencard, což sice zvedá poptávku, ale i nelibost lidí.

"Šla jsem si pro ni včera, vlastně z nutnosti. Nechtěla jsem podepsat souhlas s nakládáním s údaji a paní mi řekla, že bez toho mi nic nedá. Anonymní kartu nenabídla," popisuje Kateřina Hladká ze sdružení Iuridicum Remedium, které Opencard dlouhodobě kritizuje.

To Jakub Říha nedostatky karty využil. "Jezdím každý den stejným autobusem. Často se stává, že řidič kartu vůbec nenačte, tak jen mávne rukou a nechá mě. Mohl bych jezdit zadarmo," říká Říha.