Čína chce v příštích pěti letech investovat až 1,5 bilionu dolarů (téměř 29 bilionů Kč), převážně do firem v sedmi strategických odvětvích. Země se chce zaměřit na firmy v odvětví biotechnologií a informačních technologií nebo výrobce ekologických automobilů. Tvrdí to zdroje agentury Reuters.

Analytici jsou ale ke zprávě skeptičtí, protože částka, o které se hovoří, představuje na roční bázi asi pět procent hrubého domácího produktu Číny.

Záměrem vlády je podle zdrojů urychlit přeměnu Číny z dodavatele surovin a polotovarů na moderní zemi, která bude vyvíjet kvalitní technologie a ty pak vyvážet.

Finance zajistí firmy, místní vlády a banky

Částka, kterou chce Čína investovat, je podle analytiků ohromující. Podle nich svědčí o tom, že Peking je odhodlán podpořit strukturální změny v ekonomice. Čína má nyní druhou největší ekonomiku na světě, toho dosáhla přitom asi během dvou let, když předstihla nejprve Německo a později i Japonsko.

 

 

Většinu peněz, které mají být investovány, ale patrně nezajistí vláda v Pekingu, ale firmy, dále místní vlády a banky. O návrhu investic do sedmi nových odvětví se má rozhodnout ještě tento měsíc, až bude jednat ústřední hospodářská komise.

 

Vláda už dala několikrát najevo, že má zájem podpořit nová odvětví a doufá, že tím ještě víc sníží podíl činností s nízkou přidanou hodnotou. V současné době se výroba v sedmi nových strategických odvětvích, které chce nyní vláda podpořit, podílí na HDP Číny jen asi dvěma procenty. Do roku 2015 se má podíl těchto odvětví zvýšit na osm procent a do roku 2020 až na 15 procent.

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru