Kdy mají lidé nárok na odškodnění

U všech vlaků v případě, že jim vinou zpoždění ujede poslední spoj. Dráhy zařídí, aby například ve stanici zastavil rychlík, proplatí lidem lístek na autobus nebo účet z taxíku.

U vnitrostátních spojů vyšší kvality (SC, EC, IC) například za nefungující topení či velké zpoždění. Lidé musejí mít ovšem jízdenku dražší než 300 korun a zpoždění musejí zavinit samy dráhy například pozdním nástupem vlakové čety. Zpoždění kvůli výlukám nebo sněhové kalamitě dráhy neodškodňují.

V mezinárodní přepravě platí pravidla podle EU. Dráhy tak odškodňují i za zpoždění, které samy nezpůsobily. Taková zpoždění činila 75 procent z celkového počtu.

 

Přestože vlaky nabírají kvůli sněhu nebo opravám tratí velká zpoždění, z odškodnění, které České dráhy cestujícím vyplácejí, to není poznat. Dráhy přepočítaly vydané peníze a zjistily, že v domácí i mezinárodní přepravě vyplatily lidem zhruba 600 tisíc korun. Přitom původně počítaly se zhruba dvoumilionovými náklady. Důvodem jsou přísně nastavené podmínky, kvůli nimž na náhrady dosáhne jen málokdo.

Přísně podle Evropy

Většinu kompenzací zaplatily dráhy pasažérům, kteří cestovali mezinárodními rychlíky. Odškodné dostalo zhruba 800 lidí. "Náklady přesáhly půl milionu korun a většinou šlo o dobropisy, které cestující využije při nákupu dalších služeb ČD," popsal mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Zatímco na vnitrostátních linkách dostávají lidé náhrady teprve tři měsíce, na mezinárodních spojích musejí dráhy odškodňovat podle nařízení Evropské unie už od loňska. Zmíněná čísla jsou tedy za období od ledna do listopadu. V 75 procentech případů nemohly podle mluvčího za zpoždění samy České dráhy, ale závady na kolejích či jiní dopravci.

"Za zimu nemůžeme"

V českých podmínkách železničáři nemají tak přísný metr jako u mezinárodních spojů. Pokud zpoždění způsobí v tuzemské dopravě majitel kolejí, tedy Správa železniční a dopravní cesty, lidé náhrady nedostanou. Stejně tak když se vlak zpozdí kvůli přírodním vlivům.

A to je právě hlavní trik, na který nespokojení cestující často doplácejí. Například včera na trati mezi Prahou a Děčínem čekali až 100 minut. Kvůli mrazu totiž popraskaly koleje. "Toto svádění viny by se mělo změnit. Cestující v konečném důsledku nezajímá, kdo zpoždění způsobil," říká Miloslav Zítka, člen prezidia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Kompenzace v tuzemské dopravě nemají dráhy ještě přesně spočítány. Novinka platí od září. "Podle prvotních údajů lze říci, že jsme vydali tisíc dobropisů v hodnotě zhruba sto tisíc korun," řekl Petr Šťáhlavský.

Podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě čísla vypovídají o tom, že dráhy mají systém nastaven příliš přísně. "Ukazuje se to zejména v domácí přepravě. Těch sto tisíc je v podstatě nic," komentoval Miloslav Zítka.

Odškodnění v domácím drážním provozu má i další omezení. Aby na něj člověk dosáhl, musí cestovat pouze ve vlacích vyšších kategorií SuperCity, EuroCity nebo InterCity. Jízdenky také v žádném vlaku nesmějí být levnější než 300 korun (včetně slev). V praxi to znamená, že cestující se zákaznickou jízdenkou nemá šanci na odškodnění ani ve zpožděném rychlíku z Prahy do Brna, protože hodnota lístku nedosahuje požadované výše.

České dráhy budou v odškodňování podle stejných pravidel pokračovat i v roce 2011. Nejzajímavější novinku, a to náhradní dopravu, chtějí zajišťovat znovu u všech spojů, tedy i u osobních vlaků.

Podle pravidel mají lidé v krajním případě nárok i na to, aby jim dráhy proplatily taxík. Za tři měsíce trvání projektu to podnik stálo zhruba dvacet tisíc korun. Cestující mají na taxík nárok, když jim vinou zpoždění ujede poslední spoj a není možné, aby ve stanici zastavil rychlík nebo je do cíle dopravil autobus.

Dráhy v závěji

Zpoždění nebylo v posledních dnech kvůli sněhové kalamitě u drah ničím výjimečné. Přestože přírodní kalamita vyvazuje dráhy z placení kompenzací, lidé se dočkali alespoň náhrad za nepohodlí. Průvodčí například nabíjeli lidem elektronické jízdenky padesátikorunovým kreditem, když netopilo topení. Jiní cestující ale využívali ze stejného důvodu raději modernější osobní vlaky, kde měli větší jistotu, že bude topení fungovat.

Kvůli sněhu vlaky nejezdily na čtyřech regionálních tratích. Kalamita nabourala jinak příznivá čísla, kterými se do té doby dráhy chlubily - v listopadu byla přesnost vlaků podle drážních čísel 92,9 procenta. Zpoždění nad 60 minut se týkalo desetiny všech spojů, kterých ČD vypravily více než 200 tisíc. Přitom nehody, usmrcené osoby na trati, zásahy policie či špatné počasí se podílely na zdržení vlaků ze 40 procent. Dráhy přepraví ročně kolem 165 milionů cestujících.