Cizí jazyky a počítače jsou v českých školách velkým problémem. Podle v pondělí zveřejněné zprávy České školní inspekce za minulý školní rok učitelé jednak jazyky a počítače neovládají, na školách navíc chybí odborníci na tyto předměty. Výuku tak až ze 40 procent zajišťují nekvalifikovaní pedagogové, to platí převážně u základních škol. Podle inspekce je však kvalifikace učitelů klíčová, situaci by prý mohlo zlepšit zavedení kariérního řádu pro vyučující.

Cizí jazyky učí třeba na základních školách asi 38 procent kantorů bez příslušného vzdělání, tedy těch, kteří buď nemají vysokou školu nebo vystudovali jiný obor. Na učilištích je situace ještě horší, kvalifikaci pro výuku jazyků zde nemá téměř 46 procent kantorů. Podobná situace je také u informatiky, speciální vzdělání pro tento předmět nemá na základních školách 44 procent pedagogů. Nejlepší situace je u gymnázií, kde kvalifikovanost učitelů ve většině předmětů přesahuje 90 procent.

"Kvalifikace je zde dost podstatná," potvrdil ČTK mluvčí inspekce Libor Vacek. Dobrému pedagogovi nestačí jen dobře ovládat daný předmět, musí jej umět také dobře naučit, zdůraznil. Učitelé, kteří umějí jazyky a dobře ovládají počítač, však často podle něj najdou uplatnění v soukromé sféře, kde dosáhnou i na vyšší plat.

Inspektoři soudí, že by pomohlo zavedení kariérního řádu učitelů s návazností na výši platu, aby měli motivaci se zlepšovat. Šéfka školní inspekce Olga Hoffmannová upozornila, že výsledky vzdělávání nejvíc ovlivní právě učitel a to, jak je zapálený do výuky a umí využívat pestrých vyučovacích metod. Materiální a technické vybavení školy je naproti tomu méně podstatné. Na zvýšení kvality vzdělávání přitom tlačí ministerstvo školství, nedávno zveřejněné výsledky mezinárodního srovnání znalostí PISA totiž ukázaly, že české děti se zhoršily nejvíc ze všech.

"Děti umí skvěle využívat angličtinu i počítače, bohužel často lépe, než učitelé," konstatovala Hoffmannová. Neznalost jazyků u učitelů obecně je prý překážkou pro zapojení do mezinárodních školních projektů, kde by mohli české školy prezentovat své často vynikající práce. Mezery v používání počítače prý zase staví bariéru mezi vyučujícím a žáky, kteří komunikování po síti berou jako samozřejmost, což kantoři nedokážou využít při vzdělávání.

Více vzdělaných mladých učitelů do škol má nalákat také navýšení nástupních platů pro kvalifikované pedagogy. Ti by mělo od nového roku brát nejméně 20.000 korun.

V Česku přitom podle statistik ze začátku roku učilo asi 17.000 pedagogů bez potřebné kvalifikace, se vzděláváním musejí začít do roku 2014.