Vlastně se mohl stát slavným jen díky Cimrmanovi. Na tiskové konferenci právě začínajícího internetového poskytovatele VOL v prosinci 1995 vyjevili pánové Smoljak a Svěrák pravdu: otcem internetu je ve skutečnosti Jára Cimrman. A při té příležitosti představili jeho webové stránky. Jaké však bylo jejich překvapení, když se ukázalo, že Jára Cimrman své stránky už dávno má. A mnohem hezčí. Jejich autorem byl student ČVUT Ivo Lukačovič, jenže autorská dvojice si jeho stránky nepřála. Ivo Lukačovič tedy jejich existenci ukončil a místo nich se rozhodl vytvořit seznam zajímavých českých stránek. Slovíčko "seznam" je důležité, na jaře 1996 se na adrese www.seznam.cz objevuje web nazvaný "Seznam těch nejlepších míst na českém internetu" a nezapře svou inspiraci teprve rok existujícím americkým webem Yahoo!.

Tím končí éra cimrmanovská, záhy také éra studií na ČVUT a vzniká web, který se pro další léta stane synonymem českého internetu.

Je třeba vydělávat

Někoho možná překvapí, že Seznam.cz nebyl prvním českým katalogem, tím úplně prvním bylo U zdroje Petra Prengyho. Ten také spuštění Seznamu přivítal v diskusní konferenci posměšně: "Originál si můžete prohlédnout na uzdroje.cesnet.cz a ještě k tomu rychleji."

Jenže Lukačovič se uměl ohánět lépe, rychle rozpoznával a přidával, co uživatelé chtěli. V roce 1997 přidal české fulltextové vyhledávání, do té doby se dalo hledat jen v katalogu webů, o rok později spouští zdarma Email a také magazín Novinky, tehdy ovšem ještě bez spolupráce s vydavatelstvím Borgis.

Pak přichází dotcom éra, a kdo nedělá IPO, jako by nebyl. Ivo Lukačovič prodává v lednu 2000 30 procent akcií v nově vzniklé akciové společnosti švédskému portálu Spray, který se chystá získat řadu evropských webů a s nimi vstoupit na burzu. Jenže téhož roku bublina praská a Spray už nikdy na burzu nevstoupí. A protože podíl v Seznamu byl vázán vstupem na burzu, má Lukačovič volné ruce k tomu, aby Seznam řídil dál po svém. Což se mu vyplácí, v té době je již firma nezpochybnitelnou jedničkou českého internetu. Minoritní podíl pak putuje od Spray přes Lycos do rukou investiční firmy Tiger Holding za 1,7 mld. Kč, což vždy znovu probouzí spekulace, že "Seznam.cz je na prodej", a také firmu ohodnocuje na více než 5,5 miliardy korun.

Pět let po roce 2000 je ve znamení obchodní konsolidace Seznamu. Je třeba vydělávat peníze. Nově budované obchodní oddělení se zaměřuje nejenom na prodej reklamy, ale i firemních zápisů do katalogu, novinkou je realitní server Sreality.cz, jenž se postupně stává jedním z ekonomických pilířů firmy. V roce 2005 má titulní stránka Seznamu každý den přes milion návštěvníků, v roce 2006 přibírá další půlmilion, v září 2006 se dostává přes dva miliony denních uživatelů. Beze zbytku platí, že Seznam, to je synonymum českého internetu.

V roce 2006 také Seznam přichází s reklamní novinkou, systémem Sklik, který umožňuje používat stále populárnější "výkonovou" reklamu placenou za klik - a staví jej proti Google AdWords. Letos ostatně představil jeho významně inovovanou verzi: reklama se nemusí zobrazovat už jen na produktech Seznamu, ale i na cizích webech, které tak chtějí vydělávat, čímž se snaží konkurovat v Čechách velmi úspěšnému systému Google AdSense.

V roce 2006 se Ivo Lukačovič vzdává každodenního řízení Seznamu a výkonným ředitelem je jmenován Pavel Zima.

Posledním viditelným zásahem velikého architekta Seznamu do řízení firmy je investice do 50 procent ve videoportálu Stream.cz v roce 2007, čímž se Seznam prosazuje i na poli internetového videa a cílí na video reklamu. V prosinci 2008 kupuje Ivo Lukačovič pražské letiště Točná a buduje zde letecké muzeum.

Chyba s realitkami

Jenže koncem dekády je o Seznamu stále méně slyšet. Pokud inovuje, tak představuje nové verze svých starých služeb, které se spíše než na špici dostávají alespoň technologicky a vizuálně na úroveň doby. Jenže to zatím stačí, "Seznam Efekt" funguje - co Seznam nabídne návštěvníkům, umí tak zpropagovat, že návštěvností válcuje sebezavedenější konkurenci. Pro fanoušky je to ovšem málo a zdá se, že zlatá éra Seznamu je pryč.

V roce 2010 Seznam inovuje jeden ze svých klíčových příjmových produktů Sreality.cz, jenže vinou špatné komunikace se mu podaří rozdráždit realitní kanceláře, s nimiž dopředu dostatečně nepředjednal změny. Realitky se bouří, vznikají nejrůznější protestní akce. Dopady nejsou jen na pošramocené pověsti firmy, která přece místnímu trhu rozumí, ale i finanční. A také je to první pořádná chyba, které se Seznam dopustil.

Rok 2010 končí symbolicky: Seznam poprvé neobhájil prvenství v anketě Křišťálová Lupa a první místo v kategorii Vyhledávače mu vyfoukl... ano, Google. Je to příznak konce vlády Seznamu nad českým internetem, nebo jen varování pro největší tuzemskou internetovou firmu?

 

Ivo Lukačovič

Zakladatel serveru Seznam.cz. Na konci 90. let se uměl ohánět lépe, rychle rozpoznával a přidával, co uživatelé chtěli.

foto: HN - martin svozílek