Dopravní policie v České republice se chce v tomto roce soustředit především na agresivní řidiče. Policisté chtějí častěji než dosud testovat mimo alkoholu také přítomnost drog, a to hlavně u mladých a profesionálních řidičů. ve čtvrtek to oznámil ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Zejména dohled na předjíždění v nebezpečných místech a celkovou agresivní jízdu má být hlavní prioritou dopravní police pro rok 2011. Řidiči prý často nedodržují bezpečné vzdálenosti mezi auty, nedávají znamení o změně směru jízdy, případně jezdí v protisměru.

"Nebezpečný způsob jízdy je jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod. Cílem tohoto represivního opatření je zvýšit bezpečnost silničního provozu a změnit chování účastníků provozu," řekl Tržil.

Agresivní řidič z D1

Česká média v poslední době informovala o dvou případech, kdy agresivní řidič údajně zavinil dopravní nehodu. První vytlačil v březnu 2010 pomalejší auto z dálnice. To se několikrát přetočilo přes střechu, řidička a spolujezdec byli lehce zraněni. Krajský soud řidiče potrestal pěti lety vězení a sedmiletým zákazem řízení, rozsudek není pravomocný.

Ve druhém případě řidič údajně předjížděl pomalejší vozidla v levém pruhu zprava, pak se před ně zařadil a prudce brzdil. Jedno auto ale nestihlo dobrzdit a zezadu do něho narazilo. Případ zatím není uzavřen.

Policie chce také nadále pokračovat v preventivních testech na přítomnost alkoholu. "Není jen tak, že dvou třetin nehod, které jsou spáchány pod vlivem alkoholu, se dopustí řidiči s více než jedním promile alkoholu," zmínil Tržil. Doplnil, že současně budou policisté u rizikových skupin kontrolovat i to, zda neužili před řízením návykovou látku.

Rizikovými skupinami jsou podle policie mladí řidiči a také profesionálové. "Půjde hlavně o řidiče nákladní dopravy, kteří překračují povolenou dobu řízení, a přesto jsou čilí. Je tu podezření, že užívají drogy, aby mohli déle řídit," řekl ředitel dopravní policie.

Příslušníci se v letošním roce zúčastní i preventivní akce, která bude zaměřena na správné používání pásů, sedaček a dalších bezpečnostních prvků. "Je nízká povědomost o tom, jak se lidé mají poutat. Souvisí to i s nastavením hlavových opěrek a sedadel," zmínil Tržil.

Doplnil, že všichni policisté projdou během dvou až tří měsíců školením, aby pak mohli správně poučovat řidiče. Ti nebudou za špatné použití pásů či opěrek pokutováni. Postih je bude čekat pouze v případě, že se vůbec nepřipoutají.

Související