Televize Nova a Prima ve čtvrtek ústy svých generálních ředitelů přislíbily účast na financování české filmové tvorby, pokud stát neprodlouží vysílání reklamy v České televizi (ČT).

Šéf Novy Jan Andruško uvedl přímo možnost participace na financování Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie, který má do listopadu jisté příjmy z části výnosu za vysílání reklamy v ČT.

"Předpokládáme ale vstřícnost ze strany státu. Věříme, že dodrží stvrzenou dohodu a prostředky z reklamního trhu navrátí do komerční sféry," uvedl Andruško v tiskové zprávě, kterou prezentoval na semináři ve sněmovně k senátní novele o zachování reklamy ve veřejnoprávní televizi i po dokončení digitalizace.

Cílem novely je zajistit i do budoucna příjmy fondu pro kinematografii a zachránit nefunkční Státní fond kultury.

"Rádi se přidáme k návrhu, jak financovat fond české kinematografie," poznamenal šéf Primy Marek Singer. Senátor za ODS Tomáš Töpfer za autory novely nabídku obou komerčních televizí uvítal. Zalitoval ovšem, že nepřišla už dříve.

Andruško opětovně poukázal na hrozbu arbitráží v případě, že by byla novela přijata. Podle něj by to znamenalo zásadní změnu podmínek uprostřed procesu a omezení práv na ochranu investorů. Připomněl, že ČT se v souvislosti se zrušením reklamy zvýšily koncesionářské poplatky na 135 korun měsíčně.

Singer uvedl, že se v důsledku krize prostředky na reklamním trhu ztenčily o dvě miliardy korun. ČT by se podle něj ulevilo, kdyby neměla reklamu, její programová skladba by mohla být více veřejnoprávní. Opak by v případě komerčních televizí prý mohl znamenat až zánik některých vysílacích kanálů.

Jestli ČT reklamu zruší, bude následovat deformace cen na trhu

Prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec naopak doporučoval zachování reklamy v ČT. V případě odchodu veřejnoprávní televize z reklamního trhu by prý hrozila jeho deformace a ovládnutí dvěma největšími komerčními televizemi. Obává se také deformace cen za reklamu.

Generální ředitel ČT Jiří Janeček poznamenal, že jeho televize na rozdíl od komerčních prostředky z reklamy prakticky nevyužívá a funguje jen jako "prodejní pult". Podotkl také, že bez reklamy by ČT vzhledem ke smlouvám nemohla vysílat řadu kulturních a sportovních akcí.