Ministr dopravy Vít Bárta se pouští do dalšího souboje s českými stavbaři – tentokrát kvůli nekvalitním opravám silnic a dálnic.

Miliardové zakázky chce Bárta už od příštího roku rozdrobit a rozdělit mezi více firem. Chronický problém s poškozenými vozovkami slibuje vyřešit tím, že dá na opravy více peněz. Od stavbařů ale bude opět chtít slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely.

Loni se podle policie v Česku stalo 448 nehod kvůli „závadám na silnicích“ (výmoly, výtluky, vyjeté koleje, chybějící značky...). To je téměř o polovinu více než v roce 2008.

Rozpočet na opravy silnic slibuje příští rok zvednout ze čtyř na devět miliard korun. K penězům by se měly dostat i menší firmy, změní se také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků.

OBRAZEM Na opravy silnic budou znovu chybět miliardy. Znáte podobná "děravá" místa? Pošlete nám tipy 

Nový režim se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji, zatím s rozpočtem deset milionů.

Bárta podobně jako u byznysu se stavbou dálnic kritizuje to, že z oprav profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším způsobem: zalátají díry a brzy mohou svoji práci opakovat.

Tato praxe, nad níž se podivují i mnozí stavební experti, se má změnit.