Ministr dopravy Vít Bárta se pouští do dalšího souboje s českými stavbaři – tentokrát kvůli nekvalitním opravám silnic a dálnic.
Miliardové zakázky chce Bárta už od příštího roku rozdrobit a rozdělit mezi více firem. Chronický problém s poškozenými vozovkami slibuje vyřešit tím, že dá na opravy více peněz. Od stavbařů ale bude opět chtít slevy a lepší technologie, aby opravené úseky déle vydržely.
Loni se podle policie v Česku stalo 448 nehod kvůli „závadám na silnicích“ (výmoly, výtluky, vyjeté koleje, chybějící značky...). To je téměř o polovinu více než v roce 2008.
Rozpočet na opravy silnic slibuje příští rok zvednout ze čtyř na devět miliard korun. K penězům by se měly dostat i menší firmy, změní se také způsob zadávání práce. Zakázky budou nově v režii soukromníků.
OBRAZEM Na opravy silnic budou znovu chybět miliardy. Znáte podobná "děravá" místa? Pošlete nám tipy
Nový režim se začne zkoušet už letos ve Středočeském kraji, zatím s rozpočtem deset milionů.
Bárta podobně jako u byznysu se stavbou dálnic kritizuje to, že z oprav profitují stále stejné firmy. A postupují často tím nejlevnějším způsobem: zalátají díry a brzy mohou svoji práci opakovat.
Tato praxe, nad níž se podivují i mnozí stavební experti, se má změnit.