Se zajímavou a nezvyklou novinkou přišel Vojenský opravárenský závod v Novém Jičíně, kde montují kolové obrněné transportétry Pandur. Vedle servisu a vývoje tradičních zbraní vyvíjí prototyp mobilní márnice. Požádala o to česká armáda.

Mobilní márnice je snadno přemístitelná na korbě nákladního vozu a poskytuje veškeré potřebné vybavení včetně chlazení. Zvenku připomíná tuctový kontejner. Až při pohledu dovnitř je zřejmé, k čemu slouží. Útroby, rozdělené na dvě komory, nabízí prostory až pro 14 těl.

Prohlédněte si fotogalerii mobilní márnice

"Mobilní márnice bude určena pro dvě polní nemocnice Armády České republiky a v případě jejich nasazení do zahraniční operace bude součástí vyvezené techniky," říká Jana Růžičková, tisková mluvčí generálního štábu.

Márnici využijí i spojenci

Zavedení těchto kontejnerů do armády se předpokládá kolem roku 2016. České polní nemocnice jsou v případě nasazení do zahraniční operace určeny k poskytnutí lékařské péče i koaličním vojákům. "Pokud dojde k úmrtí kohokoliv v operaci, ať již našeho či zahraničního vojáka, musí být tělo až do doby jeho přesunu do země, podle státní příslušnosti, odpovídajícím a zejména důstojným způsobem uloženo. Před naložením do letounu pak obvykle probíhá smuteční ceremoniál," vysvětluje Růžičková. Třeba v Afghánistánu používají spojenci zejména americké "zázemí pro mrtvé".

Díl k dílu. Jako stavebnice

Bez zajímavosti není ani montáž Pandurů. Mohutné bojové stroje jsou rozesety po celé hale. Jen těžké ocelové pásy, po kterých desítky let z jejích útrob vyjížděly tisíce tanků, vystřídaly "přívětivější" pneumatiky. Pandury kompletují kousek po kousku. Od svaření skeletu po první testovací jízdu je třeba dát dohromady 20 tisíc součástek. "Skládáme je jako lego," usmívá se jeden z techniků, vklíněný do útrob rozestavěného stroje.

Obrněnce se rodí 100 dní

Pandur, položený na břiše v rozlehlé hale novojičínského závodu, ještě nemá kola ani motor. Na osazení čeká i na ploše přichystaný mohutný izraelský kanón od firmy Raphael. "Kompletace jednoho kusu nám zabere sto dní, celkem jich české armádě dodáme devadesát," uvádí Richard Kuběna, obchodní ředitel podniku. 35 pandurů je již hotovo.

Pandur II 8x8 je výrobkem rakouské zbrojovky GDELS – Steyr a v České republice se kompletuje v rámci offsetové spolupráce. Ve vojenských kruzích se strojům běžně říká „Bartákovy děti“. Martin Barták, bývalý ministr obrany, se na kontraktu na dodávky Pandurů pro českou armádu výrazně podílel. Obchod provází podezření z korupce. V rámci tendru na 107 kusů Pandurů bylo prvních 17 ve verzi kolové bojové vozidlo pěchoty vyrobeno v sídle rakouské firmy ve Vídni.

Armádní zakázka je pro celý státní podnik, ve kterém na Novojičínsku pracuje 650 zaměstnanců, důležitá. Vojenské zakázky tvoří zhruba polovinu z tržeb, ty celkové by se letos měly pohybovat kolem 1,7 miliard korun. "Cítíme oživení i rostoucí poptávku v civilní výrobě, proti loňsku se zvedneme zhruba o 15 procent," říká Kuběna.

Vojenský opravárenský podnik patří v Novém Jičíně, třicetitisícovém okresním městě, a blízkém okolí mezi tři největší zaměstnavatele. Větší je už jen výrobce automobilových světel Autopal-Visteon a novojičínská nemocnice. Nové pracovní příležitosti s nadprůměrným příjmem se v chudším regionu hledají težce.

Tisícovky tanků

Na základě rozhodnutí vlády došlo na podzim 2010 ke sloučení vojenských podniků ve Šternberku a v Novém Jičíně. Celý "koncern" včetně poboček ve Slavičíně (zbraně a munice), Vyškově (projekce, konstrukce) či v Brně (vojenská chemie, elektronický boj, balistika vozidel) tak nyní zaměstnává 1 400 lidí. Doménou Nového Jičína byla a částečně zůstává zejména těžká kolová nebo pásová technika. Jen tanků typů T-34, T-54, T-55 a T-72 projelo fabrikou kvůli modernizaci nebo opravám 4 600.