Bártovo impérium se boří. Společně s lidmi, které na různá ministerstva nechal neformální šéf Věcí veřejných obsadit, jsou nyní ohroženy i jeho plány. Zejména jeho dopravní "superkoncepce", tedy výhled rozvoje dopravy do roku 2025.

S Bártou odcházejí i jeho manažerské praktiky, jako je zastavování rozestavěných staveb nebo záměrné neproplácení faktur. Lidé ze stavebního byznysu si oddechli.

"Nemůžu říct nic pozitivního o člověku, který dopředu avizoval, že vyvrátí stavební firmy a prakticky jim vyhlásil válku. Nejhorší bylo, že nepřijal nikdy nabídku na komunikaci s námi," řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Bártova válka s podnikateli začala loni v létě. Nejprve se je snažil přimět ke slevám po dobrém, pak zastavil čtyři stavby těsně před dokončením a přestal firmám platit faktury.

Válka se Skanskou

Jeho taktika nakonec vynesla slevy na silnici i železnici, stavitelé si ale nesáhli do marží. Úspory našli v projektech. Podle čerstvé studie společnosti Mott MacDonald to mělo za cíl, že firmy používají levné díly a materiály, které neprošly atestacemi.

"To vedlo k významnému snížení kvality na stavbách pozemních komunikací. Kontrola staveb se začala orientovat pouze na kontrolu dokladů, nikoliv na fyzickou kontrolu dosažené kvality," hodnotí studie dopady Bártovy strategie.

Vrchol jeho bitvy se soukromými firmami přišel teprve nedávno. Jako nejvíce problémovou označil společnost Skanska. Stát má prý u ní největší podíl reklamací. Firma se ale o konkrétních Bártových výhradách dozvídala až z médií a s opožděním reklamace vysvětlovala. Následně se ukázalo, že nedosahují celé miliardy, jak ministerstvo původně tvrdilo.

"Ministr s námi komunikoval ultimativně a přes média a zveřejňoval o nás nepravdivé informace. Byli jsme jeho terč," řekl Dan Ťok, ředitel Skansky. Mezi lidmi ve stavebním byznysu dokonce kolovala teze, že Skanska tlačila na Bártovo odvolání. Firma to včera popřela.

Smělé plány

Na ministerstvu dopravy vládne v době Bártova odcházení klid. Ministr dál chodí do práce, má naplánované běžné schůzky. Čeká, až prezident přijme jeho demisi. "Úkolů a práce máme dost," řekl šéf jeho kabinetu Karel Hanzelka.

Mezi hlavní úkoly patří prosazení dopravní "superkoncepce", což už se ale Bártovi nepovede. Ještě v lednu předpokládal, že ji během února schválí vláda. Z koncepce by se pak stal závazný dokument, podle kterého by probíhalo financování silnic.

Superkoncepce se ale místo toho stala argumentem, kterým kromě opozice vytáhla proti Bártovi i samotná ODS. Její poslanci dokument odmítli a Bártu na jednání hospodářského výboru dokonce tak naštvali, že v jednom momentě bouchl rukama do stolu. Na vládní razítko čeká koncepce dodnes a s odchodem Bárty zřejmě spadne do posledního šuplíku.

Se strategií se pojí i Bártovy spanilé jízdy po regionech, kde střídavě zastavoval a povoloval stavby dálnic a silnic.

"Ministr Bárta chtěl v rámci Ústeckého kraje přeprojektovat některé stavby a ušetřené peníze dát na opravy přetížených objízdných tras," chválí Bártu hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová (ČSSD). Po Bártovi zůstanou kromě plánů také odborné komise. Odborníci měli za cíl najít cestu, jak zlevnit a zrychlit stavbu dálnic, své návrhy ale budou předkládat novému ministrovi.