Letecká doprava na celém světě ožívá, české metropole se to ale netýká. V prvním čtvrtletí odletělo z ruzyňského letiště 2,13 milionu cestujících, což je o 3,62 procenta méně než před rokem.

Na Letiště Praha negativně dopadla zejména restrukturalizace tuzemské jedničky Českých aerolinií (ČSA). Ty výrazně omezily kapacitu a počet cestujících jim klesl o 13,5 procenta, což byl v prvním čtvrtletí druhý největší propad mezi evropskými aerolinkami.

Letiště podle mluvčí Michaely Lagronové s propadem v prvním čtvrtletí počítalo. Nyní odhaduje, že se současný pokles změní v letní sezoně v růst a počet pasažérů za celý letošní rok vzroste meziročně o tři až čtyři procenta.

I to bude ale méně, než je očekáváný průměrný evropský růst o 4,5 procenta. Dosavadní vývoj však naznačuje, že se situace pomalu zlepšuje. Zatímco v lednu prošlo letištěm oproti předchozímu roku o 4,6 procenta méně cestujících, v březnu už činil pokles 2,9 procenta.

Špatná obsazenost

Restrukturalizaci ČSA není podle vedení firmy možné hodnotit již nyní. Je zapotřebí času k tomu, aby si firma našla novými destinacemi své místo na trhu. I když firma zrušila řadu nevytížených letů, průměrná obsazenost letadel výrazněji nevzrostla.

V lednu měly České aerolinie obsazenou jen polovinu sedaček, a tak měly pátá nejprázdnější letadla v Evropě. V březnu ale obsazenost dosáhla 69 procent, to bylo ovšem pouze o dva procentní body více než ve stejné době loňského roku, tedy před provedením razantních škrtů v nabízených linkách.

 

Se 13,5procentním propadem jsou na tom ČSA v tomto ohledu po Aegean Airlines (-14,5 procenta) nejhůře mezi 30 hlavními evropskými síťovými osobními dopravci sdruženými v Asociaci evropských aerolinií, napsal server Planes.cz.

Letiště Praha loni celkově odbavilo 11,56 milionu cestujících. Ve svém letovém řádu nabízí lety 53 leteckých společností do 133 destinací v 52 zemích, což jsou přibližně stejná čísla jako loni.