Sněmovna ve středu vybrala nové členy rad, které dohlížejí na činnost veřejnoprávní televize a rozhlasu. Na čtyři volná místa v Radě České televizi vybrali poslanci pouze dva členy, a to Reného Kühna a spisovatele Antonína Bajaju. V Radě Českého rozhlasu by měli nově zasednout Ervín Kukuczka, Michal Stehlík, Ivan Tesař a Petr Šafařík.

Zatímco Kühn, kterého navrhlo občanské sdružení "KRUH" Praha, zasedne v Radě ČT na šest let, Bajaja bude mít mandát jen do 19. března 2014. Nahradí totiž Jana Jařaba, který rezignoval v roce 2009. Další čtyři kandidáti na zbylá dvě místa v RČT postupují do druhého kola volby, které se uskuteční ve čtvrtek. Utkají se o ně Jiří Závozda, Michal Jankovec, Daniel Novák a Jaromír Ostrý.

Rada ČT má 15 členů, jejichž funkční období je šestileté, každé dva roky se obmění třetina členů. Do náplně její činnosti patří například jmenování a odvolávání generálního ředitele. Ten současný, Jiří Janeček, ve středu radě oznámil, že ke konci srpna ve své funkci skončí.

V Radě ČT budou chybět některé známé osobnosti. Užším výběrem poslanců již koncem května překvapivě neprošel její současný předseda Jiří Baumruk a bývalá atletka Helena Fibingerová.

Podobně v Radě ČRo zasednou Kukuczka, Stehlík a Tesař na šest let, pouze Šafařík, kterého navrhla organizace Roxy Ensemble, bude mít mandát do 15. března 2012. Nahradí totiž zesnulého člena rady Ladislava Jíšu, a to na dobu do konce jeho mandátu, který bude tedy kratší. Stehlík je děkanem Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Kukuczka je duchovním Církve československé husitské.

Seznam kandidátů:

Rada České televize  Rada Českého rozhlasu
Milan Smutný Petr Šafařík
Antonín Bajaja Irena Žantovská
Michal Jankovec Jan Beer
Tomáš Motl Ivan Tesař
Jaromír Ostrý Pavel Hazuka
Jan Bohdal Ervín Kukuczka
Milena Macková Ladislav Miller
Daniel Novák Michal Stehlík
Marta Gellová Zuzana Vučková
René Kühn Jiří Florian
Jan Taraba Ladislav Křivan
Jiří Závozda Miroslav Matějka

Zdroj: Poslanecká sněmovna

Nova je pro zachování reklamy na ČT2 a ČT4, ale s podmínkami

Televize Nova není pro úplné zrušení televizní reklamy v České televizi. Částečně by mohla být zachována na ČT2 a ČT4. Muselo by se ovšem přesně stanovit, co budou vysílat. Na konferenci DIGImedia 2011 to řekl generální ředitel Novy Jan Andruško. Reklama by měla z ČT zmizet letos v listopadu, ve sněmovně ale leží novela zákona o České televizi, podle níž by reklama ve veřejnoprávní televizi zůstala.

"Podporujeme, aby na druhém veřejnoprávním kanálu byla zachována určitá míra reklamy," řekl Andruško.

Podobně je i pro částečné zachování reklamy na veřejnoprávním sportovním kanálu. Peníze z této reklamy by podle něj měly jít na podporu kultury nebo na podporu sportů, které nejsou komerční. Muselo by ovšem být podle něj dostatečně definováno, co je veřejnoprávní služba, aby se z ČT2 nestala nová ČT1. To samé podle něj platí u sportovního kanálu.

"Champions League určitě nepatří na sportovní kanál," řekl Andruško.

Zrušením reklamy na ČT by o peníze přišel i Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, který přispívá na vznik českých filmů. Nova je podle Andruška nadále připravená přispívat na provoz fondu kinematografie, a to nejenom ve výši 150 milionů korun ročně, které fond nyní dostává, ale i vyšší. Nova ale chce dávat jen tolik peněz, jaký je její podíl na trhu.

Ministr kultury Jiří Besser již dříve uvedl, že v případě zániku reklamy na ČT by od Novy a Primy požadoval pro český film zhruba půl miliardy korun. Nova a Prima, které ovládají 95 procent trhu s televizní reklamou, by bez účasti ČT totiž měly podle ministra možnost zvýšit svou cenu za odvysílanou reklamu.

Ivan Hyžák ze společnosti Media Master, která prodává reklamní prostor pro TV Barrandov i pro ČT, dnes upozornil na to, že malé televize ukončení reklamy na České televizi příliš nepodporují.

"TV Barrandov vnímá v tuto chvíli zrušení reklamy jako své ohrožení," řekl Hyžák. S největší pravděpodobností by podle něj peníze z této reklamy skončily ve velkých televizních stanicích. "Ty by měly více peněz na to, aby mohly bojovat s menšími televizemi, které by se staly nekonkurenceschopné," dodal Hyžák.

Jeho slova podpořil i Štěpán Wolde z AT Media. "Pokud zrušíme reklamu na ČT, tak poškodíme menší televize," řekl Wolde.

Reklama by měla z České televize zmizet po skončení procesu digitalizace vysílání, v zákoně to bylo zakotveno v roce 2007. Podle dřívějších vyjádření ministra Bessera by mohla reklama na ČT zůstat až do roku 2013.