Po českých silnicích jezdí třetina řidičů, které lze nazvat piráty. A jejich počet se zvyšuje. Vyplývá to z průzkumu, který pro pojišťovnu Direct uskutečnila na vzorku tisícovky řidičů z celé ČR společnost TNS AISA.

Typickým člověkem, který jezdí agresivně a zpravidla nedodržuje dopravní předpisy, je podle představ respondentů nejčastěji muž ve věku 21 až 30 let, který má nadprůměrný příjem, silné auto a žije v Praze.

Nejčastěji je pirátem silnic podle průzkumu mladý a svobodný muž, který má nadstandardní příjmy nad 40 tisíc korun měsíčně. Řídí silný vůz černé barvy, značky BMW, Audi nebo Porsche.

"Představy Čechů o pirátech silnic poměrně věrně kopírují naše interní statistiky ohledně nehodovosti. Z našich dat vyplývá, že typický tuzemský pirát silnic je mladý muž do 24 let z Prahy, který řídí devět let starý silný dieselový vůz," uvedl manažer technické likvidace pojistných událostí pojišťovny Pavel Hašek.

Výkon vozidla je skutečně klíčovým faktorem, který ovlivňuje vznik a četnost dopravních nehod.

Statistiky pojišťovny ukazují na to, že řidiči s vozy se silným motorem nad 2500 ccm způsobují dopravní nehody 1,5krát častěji než řidiči v autech s motorem do 1000 ccm.

Nejzodpovědnější? Žena ve věku 36 až 45 let

Za zodpovědné řidiče Češi v rámci průzkumu nejčastěji označují ženy ve věku 36 až 45 let. Nejvíce zodpovědných řidičů a řidiček prý jezdí v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji.

Poznají se podle toho, že sedí za volantem vozu škoda nebo volvo, stříbrné, červené nebo modré barvy.

Zodpovědní řidiči také nejčastěji jezdí slabším vozem s výkonem motoru 50 až 100 kW.

Pět let za vytlačení vozu z dálnice

Pojem pirát silnic se veřejně používá čím dál častěji. I díky medializaci dvou případů z dálnice D1. V tom prvním byl agresivní řidič Luboš Lacina odsouzen na pět let vězení za to, že vytlačil z vozovky pomaleji jedoucí vůz. Údajně proto, že jej žena za volantem zdržovala.

Druhý případ je stále aktuální a k soudu teprve zamíří. Středočeští kriminalisté obvinili Aleše Trpišovského z pokusu o těžké ublížení na zdraví. Hrozí mu až 12 let vězení.

Trpišovský údajně na konci loňského roku agresivní jízdou ohrožoval ostatní účastníky provozu na nejfrekventovanější české dálnici.

Podle policie ve dvou případech předjel pomalejší automobily zprava, opět se před ně zařadil a prudce brzdil. Tím donutil řidiče k zastavení. V jednom případě řidič pomalejšího auta nestačil zabrzdit a havaroval.

Máte nějaké osobní zkušenosti s piráty na silnicích? Napište nám

Váš názor: 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: