Kvůli exekučním nárokům společnosti Diag Human se do Česka vrátily historicky cenné hudební nástroje, které pocházejí ze Státní sbírky hudebních nástrojů a které si hudebníci významných českých souborů mohou dlouhodobě pronajímat. Hudebníci museli některé nástroje vrátit do depozitářů, informoval v úterý Český rozhlas - Radiožurnál (ČRo).

"Nástroje jsme si vyžádali k pravidelné dílenské kontrole," uvedla Dagmar Fialová z Národního muzea, které jako příspěvková organizace ministerstva kultury kolekci hudebních nástrojů spravuje.

Podle zdroje z Českého muzea hudby, ve kterém je sbírka umístěna, šlo hlavně o to dostat do ČR co nejdříve deset nástrojů v mnohamilionové pojistné hodnotě, uvedl ČRo. V současné době jsou zpět v muzeu.

Tři hudebníci Českému rozhlasu potvrdili, že nástroje museli vrátit do depozitářů muzea kvůli tomu, aby je při zahraničních zájezdech nezabavili exekutoři.

 

 

"Tyto nástroje, které mají nesmírnou hodnotu nejen finanční, ale i uměleckou, nechceme vystavit jako zálohu někde v Paříži nebo ve Vídni u soudu," řekl zástupce Talichova kvarteta Petr Prause k postupu ministerstva kultury. Cello od Giovanni Granciniho a housle od Antonia Stradivariho mají hudebníci prý ale stále pronajaté.

"Po tuto dobu samozřejmě neplatíme nájemné a doufáme, že se v nejbližší době všechno vyřeší. Byli jsme požádáni, aby nástroje neopustily ČR, dokud se situace nevyřeší," řekl Prause.

Dvoje housle museli dočasně vrátit i členové Zemlinského kvarteta a violoncellistka Jitka Vlašánková z Martinů kvarteta.

Vlašánková chápe, že stát chce ochránit svůj majetek, podle ní to ale má vliv na "kariéru a úspěšnost" hudebníků. "Nás se to ale dotkne hodně, nástroj je pro naši práci klíčová věc a zejména zahraniční pořadatelé chtějí slyšet nejen skvělého interpreta, ale také úžasné staré nástroje," řekla rozhlasu Vlašánková.

Státní sbírka hudebních nástrojů obsahuje několik desítek vybraných nástrojů. O tom, kdo na ně bude hrát, rozhoduje komise.