Praha neušetří na výstavbě Trojského mostu, který je součástí tunelového komplexu Blanka a který kvůli změně konstrukce podražil oproti původním propočtům zhruba o 720 milionů korun.

Vyplývá to z analýzy, kterou si město nechalo zadat.

Podle primátorova náměstka Karla Březiny (ČSSD) vzal radní závěry studie na vědomí. Kolik bude nakonec výstavba Blanky stát, není zatím jasné. Podle Březiny město stále jedná se všemi dodavateli stavby. Březina si chce k jednáním přizvat některé odborníky.

Posouzení mostu podle Březiny zpracovala Alena Kohoutková z katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT. Ze studie podle Březiny vyplývá, že dostavba už rozestavěného mostu je nejlevnější a nejrychlejší variantou.

Názor Jindřicha Šídla

Tunel Blanka s doprovodnými atrakcemi zůstane zřejmě už navždy tou nejdražší pražskou investicí. Z 24 miliard tu za čtyři roky výstavby máme 37 - což nás vlastně už přestalo překvapovat.

Celá glosa komentátora HN Jindřicha Šídla ZDE

Budeme pokračovat. Je to nejlevnější

"Závěry jsou jednoznačné z ekonomického i časového hlediska. Nejekonomičtější je pokračovat ve výstavbě," řekl Březina.

Už dříve Březina uvedl, že most se posuzoval z ekonomického, časového a urbanistického hlediska. Ze všech hledisek byl současný most vyhodnocen jako nejlepší a nejvhodnější.

Studie podle Březiny ukázala, že návrat k původnímu projektu by měl několik rizik. Výstavba by se zřejmě prodloužila, pravděpodobně by se také ještě prodražila.

O předraženou stavbu se zajímá policie

Stavbou Trojského mostu se zřejmě zabývá také policie. Minulý týden si z pražského magistrátu odnesla potřebné dokumenty.

 

Podle původního projektu měla výstavba tunelového komplexu Blanka stát včetně DPH asi 27 miliard korun, vedení města ale v minulých měsících zjistilo, že se náklady na stavbu vyšplhaly téměř na 38 miliard korun.

Zvýšení má na svědomí inflace, dražší technologie, ale i takzvané vícepráce, tedy objednávky nad původní rozsah stavby.

Výrazné navýšení nákladů způsobila právě změna konstrukčního a architektonického řešení Trojského mostu. Most měl původně stát asi 400 milionů korun, změny cenu zvýšily o 720 milionů korun.

Část investic nebude. Šetří se

Vedení hlavního města už v květnu jednalo o tom, jak by mohlo na stavbě tunelu Blanka ušetřit. Město chce postavit jen v základním provedení výdechové objekty, nebude opravovat bastion na Prašném mostě ani nepostaví takzvaný baldachýn na Letné.

Naopak počítá s rekonstrukcí Letenského náměstí a zrušením objízdné trasy po Myslbekově ulici.