Ředitelství silnic a dálnic potichu stáhlo žádost o dotaci na rekonstrukci devítikilometrového úseku silnice I/52 (R52) z Brna na Rajhrad směrem na Mikulov, na kterou mělo Česko dostat od Evropské unie minimálně 620 milionů korun. Oprava již přitom loni skončila a stála takřka miliardu korun.

Při přípravě stavby se totiž s největší pravděpodobností podvádělo. A úřady se proto peněz raději vzdaly dřív, než by Brusel na machinace upozornil.

"Ředitelství silnic a dálnic žádost stáhlo, protože by nemuselo prokázat splnění všech podmínek pro přiznání dotace,“ potvrdil HN náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

 
Zobrazit místo Mapa dálnic na větší mapě

Problematických dálničních staveb je ale víc (viz mapa) a hrozí, že na ně Česko nedostane dotace z Evropské unie.

Proto úřady narychlo chystají náhradní řešení. Chtějí přesvědčit unii, aby slíbené peníze přesměrovala na jiné důležité stavby v Česku. Tou největší by podle představ ministerstva dopravy měla být rozsáhlá rekonstrukce nejvytíženější české dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Při hledání variant, kde jinde utratit miliardy korun unijních dotací, si ministerstvo dopravy vzpomnělo na odloženou rekonstrukci dálnice D1. Už příští rok v květnu by se tak měl začít opravovat první úsek. A v dalších třech letech by mohla být opravena většina nejfrekventovanější silnice v zemi.

Nejdříve se začne opravovat pět úseků v celkové délce 39 kilometrů. "Jsou to úseky, kde je to nejvíce potřeba a kde současně nebudou problémy se získáním stavebních povolení,“ uvádí Hampl.

Ministerstvo ovšem ještě nemá vyhráno. I když se na uvedené stavby přesune zhruba devět miliard evropských dotací, musí svou část financí dodat i Česko. A na to již v seškrtaném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury nejsou peníze.

Fond již spočítal, že by potřeboval zvýšit rozpočet o deset miliard korun jen v příštím roce. A v dalších letech zhruba o stejnou sumu. Kromě prostředků na původně neplánované stavby musí totiž nahradit vypadlé dotace ze dvou původních projektů.

Ministr financí Miroslav Kalousek zatím pro změnu plánů nemá pochopení. Podle něho se taková suma v českém rozpočtu těžko najde. „Peníze buď jsou, nebo nejsou. Odpověď je, že nejsou,“ uvedl Kalousek.

Ministerstvo proto nyní začne pracovat na stavebních povoleních na opravu dálnice D1. „První by mělo být v listopadu. Pak vyhlásíme tendry, které by měly trvat pět až šest měsíců,“ uvádí Hampl s tím, že rekonstrukce prvních dvou úseků by se mohla rozběhnout ještě v květnu.

Související